Raskain vaihe käsillä Heinolan sillan korjauksessa

Jyrängön virran maantiesillan korjaus on edennyt raskaimpaan vaiheeseen.

- Työtä tehdään nyt betonikansien välissä, ryömintätilassa. Tila on niin matala, ettei siellä voi seisoa. Työt tehdään pääosin kontaten. Päivä sillan sisällä on pimeä ja raskas, kuvaa siltainsinööri, työmaan vastaava työnjohtaja Ville Lonka Graniittirakennus Kallio oy:stä.

Muutoin sillan ensimmäisen kaistan työmaa lähestyy loppusuoraa.

- Saamme ensimmäisen puoliskon valmiiksi aikataulussa, Lonka lupaa.

Sillan molemmat kaistat vapautuvat liikenteelle marraskuussa ja silta on normaalisti käytössä koko talven ajan.

- Toinen puolisko otetaan työn alle aikaisin keväällä 2018, jolloin edessä on vastaava liikennesumppu kuin kuluvana kesänä.

Parhaillaan käsillä on sillan jännitysteräksien sekä kannen raudoitusten asennus.

- Sillassa on vanhastaan pitkittäis- ja poikittaisjännitys. Niiden vahvistamisen lisäksi tässä korjauksessa porataan kannen läpi kokonaan uudet pystyjännitysteräkset. Kyseessä on sekä timanttiporausta, että tavallista porausta. Betonikansien välitilaan tehdään jännitysterästen ympärille muotit ja betonivalut, Lonka luettelee.

Kun sillan kannen jännitys on saatu valmiiksi on syksyllä vielä edessä vanhojen reunapalkkien uusiminen ja kannen vedeneristys ennen pinnoitteen vetämistä.

Ensi keväänä työt alkavat toisen puoliskon pinnoitteen purulla.

- Toisessa puoliskossa toistuvat samat työvaiheet. Kun silta on saatu päältä korjatuksi, rakennetaan ensi kesän päätteeksi vielä telineet sillan alle ja uusitaan alapuolen pinnoitus, Lonka sanoo.

Lue lisää keskiviikon Itä-Hämeestä.

Esa Arvekari
esa.arvekari@itahame.fi

Jaa artikkeli

Suosittelemme