Urheilu

Maajoukkueen taustapomo

Maastohiihto: Huoltopäälliköllä on kädet täynnä töitä kesälläkin.

Peltosen suksitehtaan työnjohtaja Seppo Rellman ja huoltopäällikkö Aki Hukka tarkastelivat viime viikolla tehtaan suksia. Kuva: Risto Pohjanen

Kiteeläinen Aki Hukka nimettiin toukokuun alussa Suomen maastohiihtomaajoukkueen uudeksi huoltopäälliköksi. Paikka aukesi, koska edellinen huoltopäällikkö Matti Haavisto siirtyi päävalmentajaksi. Hukan sopimus on kaksivuotinen, ja se sisältää lisäksi kahden vuoden option.

Ensi talven pääkisat ovat Seefeldin MM-hiihdot.

Ari Hukka vieraili viime viikolla Heinolassa Peltosen suksitehtaalla.

Elokuun aikana suunnitelmat pitää olla valmiina jouluun asti. Huoltopäällikkö Aki Hukka

Mikä oli Peltosen tehtaalla vierailun tarkoitus?

Huoltopäällikön on hyvä pitää suhteita yllä yhteistyökumppaneihin. Maajoukkueessa on Peltosen hiihtäjiä, joiden suhteen minulla on täällä myös suk- sien kehittämiseen liittyviä asioita, joita pitää sopia.

Millä tavoin johdat huoltotiimin työtä? Onko toimintatapoja tarpeen muuttaa aikaisemmasta?

Olen toiminut tähän mennessä neljä vuotta tässä samassa porukassa. Meillä on ollut hyvin toimiva sabluuna Haaviston Matin aikana. Ei ole tarkoitus ruveta keksimään pyörää uudestaan. Olemme pärjänneet viime vuosina huollollisesti tosi hyvin.

Onko olemassa kelejä, joissa Suomen maajoukkueen huoltotiimi on selvästi muiden maiden tiimejä etevämpi tai muita tiimejä jäljessä?

En sanoisi, että huomattavasti. Parantamisen varaa meillä on Keski-Euroopan kuivissa, hienoissa lumissa eli silloin, kun hiihdetään korkealla. Suomessa ei ole sellaisia kuivia kelejä kuin siellä. Davosissa 1 500 metrin korkeudessa voi olla viisi astetta lämmintä, mutta lumi on silti pakkaslunta. Siellä on tiettyjä haasteita, varsinkin vapaan hiihdossa.

Vahvimmillamme olemme ehkä vesikelissä. En tiedä, mistä se johtuu. Suomessa ei ole vesikelejä sen enempää kuin muualla.

Millainen tilanne Suomen maajoukkueella on kaluston suhteen?

Olympiakultaa ei voi voittaa, jos kalusto ei ole kunnossa. Meillä on aivan kilpailukykyinen kalusto. Aina toki pyritään löytämään parempia suksia. Urheilijakohtaisia eroja on ehkä vähän.

Onko alalla näkyvissä tiettyjä trendejä tai suuntauksia?

Ei ehkä niinkään suksipuolella. Enemmänkin muutoksia tapahtuu voidepuolella. Uudet EU-säännökset koskevat fluoriyhdisteitä. Fluoripulvereita ei olla kieltämässä, mutta pulvereissa olevat tietyt fluoriyhdisteet kielletään. Voidefirmat ovat pystyneet kehittämään uusia korvaavia, toimivia tuotteita entisten tilalle.

Millä tavalla fluoriyhdisteiden kieltäminen EU:ssa vaikuttaa? Esimerkiksi Venäjä ja Yhdysvallat eivät kuulu EU:hun.

Isossa mittakaavassa ei juuri mitenkään. Esimerkiksi tavanomaiset kuluttajat eivät huomaa mitään muutosta aikaisempaan. Merkittävää etua ei mikään maa saa jatkossakaan. Kenenkään maailmanmestaruus ei jää kiinni siitä, että ei ole käytössä joitakin tiettyjä aineita.

Akilleen kantapää on se, miten käyttöä kontrolloidaan. Myynti kielletään, mutta käyttöä ei. Aineiden tuonti EU:hun kielletään. Miten kontrolloidaan sitä, jos Venäjän, Japanin tai pohjoisamerikkalaisten joukkueet tuovat niitä Eurooppaan. Kaikki purkit pitäisi tarkastaa tullissa. Tällä hetkellä kukaan ei tiedä, miten valvonta tulee toimimaan.

Mitä maastohiihtomaajoukkueen huoltopäällikkö tekee kesällä?

Maajoukkueen huoltopäällikkö suunnittelee budjetin, kasaa huoltoporukan ja suunnittelee heidän matkustuksensa kauden aikana. Perusrunko on 12 henkilöä. Nyt on Exceliin lyöty nimet ja kisat, kuka on missäkin kisassa. Lista on ollut huoltomiesten tutkittavana, ja siihen on tehty muutamia muutoksia. Meillä on töissä kahdeksan miestä per kisaviikonloppu. Seuraavaksi suunnittelen kisaviikonlopuille, kuka lentää mistäkin ja kuka ajaa minkäkin auton.

Nyt elokuun aikana suunnitelmat pitää olla valmiina jouluun asti ja heti kun kausi alkaa, jo vuodenvaihteen jälkeisellekin ajalle. Tämä senkin takia, että saamme varattua kaikki lento- ja laivaliput hyvissä ajoin vähän edullisemmin.

Risto Pohjanen
risto.pohjanen@mediataloesa.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa IH Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 12,50 €) ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat