Uutiset

Kimolan kanavahanke etenee

Jos Kimolan kanava aiotaan avata veneliikenteelle, tukinuitossa käytettyjen nippunosturien tilalle täytyy rakentaa kanavasulku. Kuva: Sami Lettojärvi / Itä-Häme Kuva: Sami Lettojärvi / Itä-Häme

Suunnitteilla oleva hanke venereitin saamiseksi Iitistä Kimolan kanavan kautta Kouvolaan nytkähti maanantaina askeleen eteenpäin. Kouvolan kaupunginhallitus päätti, että kaupunki hakee Etelä-Suomen aluehallintovirastolta lupaa veneväylän perustamiseen ja siihen liittyvien vesirakennustöiden tekemiseen.

Aluehallintovirasto toimittaa suunnitelmat julkisesti nähtäviksi ja pyytää lausunnot Kouvolalta, Iitiltä ja Heinolalta. Kouvolan edunvalvontapäällikön Hannu Koverolan mukaan lupapäätöstä joudutaan odottamaan ainakin ensi kevääseen.

Hanke on Heinolan ja Iitin kannalta merkittävä, sillä Kimolan kanavan käyttöönotto avaisi venereitin Päijänteeltä Kouvolaan. Lopullisena haaveena olisi, että tulevaisuudessa veneellä pääsisi Heinolasta jopa merelle.

- Heinolasta Kotkaan on matkaa vain noin 90 kilometriä, joista suurin osa on käytännössä valmista väylää Kymijokea pitkin, sanoo kanavahanketta puoltava Heinolan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Timo Ihamäki (kok.).

Kanavahankkeen kustannuksiksi on alustavasti on arvioitu noin 9-10 miljoonaa euroa. Noin puolet summasta kuluisi nykyään kanavapaikalla sijaitsevan nippunosturin korvaamiseen veneliikenteen mahdollistavalla kanavasululla.

Toinen puoli käytettäisiin kanavan ruoppaukseen ja rantapenkereiden madaltamiseen sekä uusien teiden, siltojen ja laiturien rakentamiseen vesireitin yhteyteen.

Ihamäen mukaan kanavahankkeella olisi hyvät mahdollisuudet saada valtionrahoitusta, sillä kyseessä on Suomen ainoa sisävesiliikenteen vesitiehanke. Asia on ollut esillä valtiovarainvaliokunnassa, mutta mitään ei ole lyöty lukkoon.

Vaikka valtionrahoitusta ei heruisi, kuntien kannattaisi Ihamäen mielestä rahoittaa hanke omasta pussistaan. Vesiyhteys toisi veneilyturisteja ja vilkastuttaisi alueen satamien liikennettä.

- Kanava olisi piristysruiske kunnille ja kuntien matkailulle. Heinola voisi ottaa osuutensa esimerkiksi energiarahastosta, joka on varta vasten varattu investointeihin. Sen käyttämistä on vaan arasteltu, Ihamäki perustelee.

Ilmari Hiltunen

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa IH Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 12,50 €) ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat