Uutiset

Päijät-Hämeen ikäihmisten palveluneuvonta keskitetään PalveluSantralle - vain Sysmä jää ulkopuolelle

Palveluneuvonnan avulla halutaan tukea päijäthämäläisten ikäihmisten asumista kotona. Kuva: Sami Lettojärvi

Päijäthämäläisten ikäihmisten ja heidän läheistensä palveluneuvonta keskitetaan vain yhdelle toimijalle PalveluSantralle. Vain Sysmän kunta jää tämän ulkopuolelle. Neuvontaa saavat myös ikäihmisten kanssa työskentelevät tahot.

Hyvinvointiyhtymän hallitus päätti tiistaina, että palvelu hankitaan Päijät-Hämeen Hyvinvointipalvelujen kehitys ry:ltä PalveluSantrasta. Heinolalla on jo vastaava sopimus yhdistyksen kanssa.

Koko palvelun perusidea on, että asiakas saa jo ensimmäisellä yhteydenotolla sieltä oikean tiedon ja ohjauksen. Tarvittaessa asiakkaan kotiin voi myös tulla asiakasohjaaja, joka selvittää laaja-alaisen palvelun tarpeen.Neuvonta on asiakkaalle ilmaista.

Puhelimella, paikan päällä tai netin kautta

PalveluSantrasta saa arkisin puhelinneuvontaa kello 9-15. Neuvontaa saa myös paikan päällä Lahden toimipisteessä Vapaudenkatu 23:ssa, ja sieltä saa neuvoja myös kuvapuhelimen välityksellä ja sähköisenä.

Palveluneuvonta tarjoaa ajankohtaista tietoa koko Päijät-Hämeen yksityisistä ja julkisista palveluista, palveluiden kriteereistä ja kustannuksista ja alueen yhdidistystoiminnasta.

Lisäksi kerrotaan palvelusetelin käytöstä ja avustetaan asiakkaita palvelusetelituottajien valinnassa.

Neuvonnan tarkoituksena on tukea ikäihmisen kotona asumista ja selviytymistä. Neuvonta on ennaltaehkäisevää ja tukee asiakasta palvelukokonaisuuksien suunnittelussa. Neuvonta on myös puolueetonta ja sen tulee esitellä erilaiset ikäihmisille tarjolla olevat vaihtoehdot ja palveluntuottajat.

Marja-Liisa Aidantausta
marja-liisa.aidantausta@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat