Uutiset

Vartija vastaa vanhusten hätään Heinolassa

Heinolan piirivartija Miika Salomaa pitää kotihoidon asiakkaiden luona käymistä mielenkiintoisena ja uutena haasteena. Kuva: Sami Lettojärvi

Heinolan kaupungin kotihoidon asiakkaat hälyttävät turvarannekkeella apua yhteensä noin 50 kertaa kuukaudessa. Yleisin syy hälytykseen on kaatuminen tai vuoteesta putoaminen niin, ettei vanhus pääse yksin ylös.

Aiemmin kotihoidon turvapuhelinkäynneistä vastasi Ula Taksi. Huhtikuun alussa toiminta siirtyi kilpailutuksen tuloksena turvallisuuspalveluyritys Securitakselle.

Käytännössä muutos tarkoittaa sitä, että kun ennen kotiin tuli hälytyksen jälkeen taksinkuljettaja, nyt apuun rientää vartija. Heinolan alueella on 4-5 vartijan rinki, joka vastaa turvapuhelinhälytyksistä.

Ensimmäisenä viikonloppuna Securitaksella oli Heinolassa muutama hälytyskäynti. Kotihoidon palveluesimies Ilona Nissinen kertoo, ettei ainakaan hänen korviinsa kantautunut mitään erikoista.

Nissinen korostaa, että vartija ei mene asiakkaan kotiin pelkästään vartijana vaan nimenomaan auttamaan.

Vartijoiden peruskoulutukseen kuuluu ensiapu. Securitaksen Päijät-Hämeen yksikön päällikkö Mikko Kasurinen kertoo, että kotikäyntien takia vartijoiden koulutusta on lisätty.

Taina Kivijärvi
taina.kivijarvi@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat