Uutiset

Ikääntyneelläkin oikeus odottaa oikeita ratkaisuja pankissa

Monella iäkkäällä on varallisuutta ja erilaisia tapoja sijoittaa sitä. Kuva: Sami Lettojärvi

Finanssivalvonta puuttui alkuvuodesta pankkien ikäihmisille antaman sijoitusneuvonnan puutteisiin. Se aikoo tehdä vastaavia tarkastuksia jatkossakin.

Järvi-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Teemu Sarhemaa ja Helmi Säästöpankin sijoituspäällikkö Seppo Niukkanen pitävät hyvänä, että Finanssivalvonta on tarttunut asiaan.

- Finanssivalvonta on kiinnittänyt huomiota oleelliseen asiaan. Ikääntyneelläkin on oikeus odottaa oikeita ratkaisuja. Suurin osa kaikkien pankkien asiakastapaamisista on kuitenkin täysin asiallisia, Niukkanen sanoo.

Konttorinjohtaja Juha Kylliäinen Nordean Lahden Premiun-konttorista kertoo, että sijoitusneuvotteluja käyvän työntekijän pitää varmistaa, että asiakkaan kanssa puhutaan samaa kieltä. Hän sanoo, että Nordealla on selkeät ohjeet ikääntyneiden asiakkaiden sijoitusneuvonnasta.

- Mikäli asiakas jostain syystä esimerkiksi korkean iän, heikentyneen näön tai kuulon tai muun syyn vuoksi tarvitsee enemmän aikaa sijoitussuositukseen perehtymiseen, häntä kehotetaan harkitsemaan asiaa rauhassa. Samalla sovitaan milloin ja miten asiaan palataan, hän kertoo.

Taina Kivijärvi
taina.kivijarvi@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat