Uutiset

Heinolan kriisiviestintäohjeissa kehitettävää

Heinolan terveyskekuksessa ilmennee laitevian seurauksena koko potilastietojärjestelmä kaatui viime viikonloppuna. Kuva: Armi Salonen

Heinolan terveyskeskuksessa ilmeni lauantaina laitevika, minkä vuoksi potilastietojärjestelmä kaatui. Hoitajilla ja lääkäreillä ei ollut pääsyä tietojärjestelmiin, ja potilaita pystyttiin hoitamaan rajoitetusti. Järjestelmä saatiin palautettua sunnuntaina iltapäivällä.

Tietojärjestelmän kaatuminen sai laajalti huomiota Facebookissa, kun sosiaali- ja terveysjohtaja Kirsi Korttilan julkaisemaa tiedonantoa oli jaettu ihmisten henkilökohtaisissa Facebook-profiileissa. Sen sijaan kaupungin verkkosivuilla tai sosiaalisen median kanavissa asiasta ei tiedotettu ollenkaan.

Heinolan kaupungin tiedottaja Lauri Majuri kertoo, että kaupungilla on käytössä erillinen viestintäsuunnitelma häiriötilanteita varten. Sen mukaan kriisitilanteista tulisi välittää tieto kaupunginjohtajalle ja hallinto- ja kehitysjohtajalle, joka on kaupungin viestinnästä vastaava viranhaltija.

- Terveyskeskuksen tapauksessa tästä viestintäsuunnitelmasta on poikettu.

Korttilalle ei ollut tullut mieleen viikonloppuna, että tiedottaminen kaupungin kanavissa olisi virka-ajan ulkopuolella mahdollista.

- Siitä, miten tällaisissa tapauksissa toimitaan jatkossa, tulisi kyllä keskustella.

Majuri myöntää, että kriisiviestinnän suhteen Heinolalla on kehittämisen varaa.

- Henkilöstölle voisi tehdä entistä paremmin selväksi, minkälaisissa tilanteissa kriisiviestintäsuunnitelmaa tulee noudattaa.

Aiheesta lisää perjantain Itä-Hämeessä.

Kauppinen Antti

Suosittelemme