Uutiset

Suomen ensimmäinen sahatavarajuna saapui Kiinaan - Versowoodin tavoitteena kaksi junaa kuussa

Versowoodin puutavaraa kuljettanut juna saapui Kiinan Ganzhouhun viime lauantaina. Tavoitteena on vakiinnuttaa kuljetukset junaan tai kahteen kuussa. Kuva: Versowood

Ensimmäinen sahatavarajuna Suomesta Kiinaan saapui perille viime lauantaina. Matka Kouvolasta halki Siperian Kiinan Ganzhouhun kesti noin kolme viikkoa, kun vastaava merikuljetus olisi vienyt kaksinkertaisen ajan.

Noin 800 metriä pitkässä junassa oli 41 vaunua, joiden kontteihin oli pakattu yhteensä 2 000 kuutiometriä sahatavaraa. Pääosa lastista oli lähtöisin Versowoodin Vierumäen ja Otavan sahoilta.

- Uskon, että tämä tulee olemaan merkittävä päänavaus, joka avaa Kiinan sisäosat meille aivan uudella tavalla, ennakoi Versowoodin toimitusjohtaja Ville Kopra.

Raiderahdin heikkous on hinta, joka nousee lähes kaksikertaiseksi verrattuna merikuljetukseen. Kopra kuitenkin ennakoi, että junien kilpailukyky voi kohentua, kunhan pää saadaan kunnolla auki.

- Minä olen asettanut tavoitteeksi, että jos saisimme tänä ja ensi vuonna lähtemään junan tai kaksi kuussa, niin saataisiin yhteys vakiintumaan. Katsotaan, miten se kehittyy, kertoo Kopra.

Osaltaan yhteyden vilkastuminen riippuu kiinalaisista asiakkaista. Ensimmäisen junan lastin Versowood myi vaunuissa Kouvolassa, ja rahdin maksoi ostaja.

Kiina on Versowoodin suurin vientimaa. Sen osuus yhtiön liikevaihdosta on noin 12 prosenttia, koko Aasian yli 20 prosenttia.

Lue lisää torstain Itä-Hämeestä.

Ari Viuhko
ari.viuhko@itahame.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa IH Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 12,50 €) ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat