Uutiset

"Ammattikuskien reagointi pelasti" - poliisi kritisoi katastrofikuntoista Kouvolantietä, näin Heinolan kolarisuma eteni

Toisena paikalle tulleen rekan kuljettaja vältti törmäyksen muihin autoihin ohjaamalla rekan metsään. Kuva: Mirja Hussain

Heinolasta Kouvolaan johtava kantatie 46 on poliisin mukaan katastrofaalisessa kunnossa. Tiistai-iltana sattuneessa rekkakolarissa oli edellytykset vakavaan onnettomuuteen.

- Oli ammattikuskien taidon ja nopean reagoinnin ansiota, ettei kukaan loukkaantunut yllättävässä tilanteessa. Kun näki sen romun määrän, sitä oli vaikea käsittää, sanoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Ville Hahl.

Hänen mukaansa vilkasliikenteisellä Kouvolantiellä olisi parhaiten pystynyt liikkumaan luistimilla.

- Se oli ihan verrattavissa jäähallin jäähän. Jos sinne ei ole tänäänkään saatu hiekkaa, samat ongelmat ovat esillä.

Tiistai-illan kolarisuma alkoi siitä, kun yksi rekka jäi sutimaan jyrkkään ja pitkään Ulppaanmäkeen kello 16.45. Reilussa puolessa tunnissa sen perään kerääntyi kilometrin pituinen jono henkilöautoja ja rekkoja.

Kello 17.20 jonon pää ylsi vasemmalle kaartuvaan mutkaan, mäennyppylän alle. Se jäi näkymättömiin Heinolan suunnasta tuleville.

Täysperävaunullisen rekan kuljettajalla oli muutama sekunti aikaa reagoida. Hän väisti vastaantulevien kaistalle.

Kuljettaja jarrutti, jolloin perävaunu puski nupin sivuttain jäisellä tiellä. Etuosa päätyi vasemmalle metsään 90 asteen kulmaan ja perävaunu jäi tielle.

- Toisena tulleen rekan kuskin piti valita, törmääkö tielle jääneeseen perävaunuun, jonossa odottaneeseen toiseen rekkaan vai metsään. Hän ajoi rekan tien oikealle puolelle metsään, Hahl kertoo.

Vetoauto kaatui oikealle kyljelleen ja perävaunu jäi tien oikealle kaistalle.

Kun kolmas rekka saapui paikalle, sen kuljettaja näki hätävilkkujen loisteen mäennyppylän takaa.

Kuski sai jarrutettua ja rekka pysähtyi kymmenisen metriä ennen muita rekkoja. Silti se oli melkein linkussa peilijäällä.

Kuva: Anssi Hietamaa

Rekat jonottivat, henkilöautoja ohjattiin metsäteille

Ulppaanmäessä liukastellut rekka pääsi matkaan ja kilometrin jono purkautui. Metsään ajaneiden rekkojen kolarisuma katkaisi Kouvolantien lähes seitsemäksi tunniksi. Se saatiin auki vähän yli keskiyön.

Vaikka liikenne pysäytettiin kauas rekkasumasta, se ei auttanut paikalle ajaneita rekkoja, jotka eivät päässeet kääntymään kapealla tiellä. Tuloksena oli kymmenien rekkojen jono.

- Kouvolan suuntaan on vaikea järjestää kiertoreittejä. Henkilöautoja ohjattiin metsäautoteille ja moni etsi itsekin niitä kartalta. Mutta rekat eivät sinne voi lähteä, sanoo rikoskomisario Hahl.

Hän kritisoi rekkojen suosiman Kouvolantien huonoa kuntoa ja tienpitoa.

Pakkasliukkautta on nyt kaikkialla. Onnettomuudet voivat olla käyttäjistäkin kiinni. Kunnossapitopäällikkö Aki Nisula

- Kapea ja äärimmäisen huonokuntoinen tie on ajouriltaan monttuja täynnä. Kun niihin osuu rengas, voi tulla vaarallinen sivuttaisliike. Ilmeisesti on suunnitelmissa alkaa korjata tietä.

Tiistain rekkakolari sattui Hujansalossa, jossa on usein ollut vakavia kolareita. Elokuussa 2012 henkilöauton kuljettaja kuoli rekkakolarissa. Joulukuussa 2013 ajoneuvoyhdistelmä suistui kaiteen läpi katolleen metrien syvyiseen ojaan. Kuljettaja kuoli onnettomuudessa.

Tiellä on ollut lukuisia ulosajoja ja jäinen Ulppaanmäki on aiheuttanut mittavia rekkajonoja aiemminkin, esimerkiksi tammikuussa 2016.

YIT: Pakkasliukkautta on nyt kaikkialla

Kuljetusyrittäjä Osmo Haikka ja hänen työntekijänsä liikkuvat tiellä päivittäin. Haikka sanoo, että tie on valitettavan huonossa kunnossa.

- Se on koko Etelä-Suomen karmeimpia teitä, Haikka sanoo.

Haikan mielestä tie oli paremmassa kunnossa vielä silloin, kun siitä vastasi Destia.

Nyt tien kunnossapidosta vastaa YIT. Vastuu siirtyi YIT:lle Lemminkäisen mukana yritysten fuusiossa. Lemminkäisessä kunnossapitopäällikkönä työskennellyt Aki Nisula sanoo, ettei yrityksestä kommentoida yksittäisiä tapauksia.

- Pakkasliukkautta on nyt kaikkialla. Onnettomuudet voivat olla käyttäjistäkin kiinni, Nisula sanoo.

Nisula ei osaa myöskään sanoa, miksei hiekkaa saatu onnettomuuspaikalle edes viranomaisten pyynnöstä, sillä Nikulan mukaan pyyntöihin kyllä kuuluisi reagoida.

Teiden ylläpidosta Päijät-Hämeessä vastaa Uudenmaan ely-keskus, joka oli valinnut Lemminkäisen tien urakoitsijaksi kilpailutuksen jälkeen. ESS ei tavoittanut ely-keskuksen aluevastaavaa keskiviikkona.

Nina Räty
nina.raty@ess.fi
Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi

Suosittelemme