Uutiset

Lähiruoka ei enää ole pelkkä trendi vaan arvo

Moottoritien ruokakeidas Heinolan Heila juhli viikonloppuna kymmentä toimintavuottaan.

Terttu ja Pentti Sulkumäki Heinolasta ovat asioineet Heilassa alusta asti. Kuva: Ari Viuhko

Kun lähiruokatori Heinolan Heila kymmenen vuotta sitten avasi ovensa, moni epäili liikeidean toimivuutta. Nyt se on testattu läpi pitkän taantuman ja toimivaksi todettu.

- Kymmenen vuotta sitten lähiruoka ja luomu olivat vähän elitistinen trendi, mutta tänä päivänä ne ovat arvo, tiivistää Heilan toimitusjohtaja Minna Ikonen vuosikymmenen kehityksen.

Hän näkee muutoksen kumpuavan ihmisten syvästä arvopohjasta, suomalaisuuden ja luonnon arvostuksesta, jotka näkyvät myös markkinoilla: Puhtaat kotimaiset elintarvikkeet, pientuottajien tuotteet, lähiruoka ja luomu ovat nykyään kaikkien saatavilla.

Lähi-, luomu- ja pientuottajaruokaan erikoistuneelle Heilalle muutos on myös haaste.

Kymmenen vuotta sitten lähiruoka ja luomu olivat vähän elitistinen trendi, mutta tänä päivänä ne ovat arvo. Heinolan Heilan toimitusjohtaja Minna Ikonen

- Kilpailu on nykyään kovaa, kun lähiruokaa saa lähes joka marketista. Koko ajan täytyy pohtia tulevaisuutta, sanoo Ikonen.

Haaveissa pienpaahtimo-osasto

Heilan katon alla Heinolan Vuohkalliossa toimivat ravintola, tuottajatorikauppa, leipomo, lihatori, tilaviinimyymälä ja pienpanimokauppa. Edustettuina on yli 250 kotimaista pientuottajaa.

Ikonen haluaa edelleen vahvistaa ja laajentaa Heilan tuotevalikoimaa. Viikon sisällä myyntiin on tulossa esimerkiksi lisää villiyrttejä ja muita suomalaisen luonnon tuotteita.

- Minulla on haaveissa saada meille myös pienpaahtimo-osasto, jossa suomalainen kahvikansa pääsisi hifistelemään pienpaahtimoiden hienoilla tuotteilla, kertoo Ikonen.

Muitakin uusia suunnitelmia on vireillä, mutta niistä on Ikosen mukaan vielä liian aikaista puhua.

400 000 asiakasta vuodessa

Heila työllistää keskimäärin 22, kesäisin noin 40 henkeä. Asiakkaita kertyy vuodessa noin 400 000.

Sijainti Heinolan pohjoisessa liittymässä on Heilalle kaikki kaikessa, sillä suurin osa asiakkaista on viereisen valtatien kulkijoita.

- Määrä, joka moottoritieltä nousee, on 80-85 prosenttia kaikista asiakkaista, arvioi Ikonen.

Lauantain aamupäiväruuhka on vasta alkamassa, mutta Heilassa kymmenvuotisjuhlat ovat jo täydessä käynnissä. Minna Ikosen pyörittämä onnenpyörä pyörii ovensuussa, ja kaupassa kiertelee joukko asiakkaita korit notkuen.

Heinolalaiset Terttu ja Pentti Sulkumäki ovat käyneet Heilassa ostoksilla alusta asti. Aluksi he asioivat lähiruokatorilla mökkimatkoillaan, nykyään paluumuuttajina, joiden pysyvä osoite on Marjoniementiellä.

Sulkumäille Heila on lähes lähikauppa, mutta heitä ei vedä hyllyjen äärelle lähiruokatorin sopiva sijainti, vaan tuotteet.

- Kyllä se on tämä monipuolisuus, sanoo Terttu Sulkumäki.

- Hyvät tuotteet, laatu, täydentää Pentti Sulkumäki.

Ari Viuhko
ari.viuhko@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat