Uutiset

Musiikkiopistojen arki muuttuu - arvosanat ja tutkinnot poistuvat

Uusi opetussuunnitelma muuttaa myös Heinolan musiikkiopiston toimintakulttuuria.

Vilja Niemi on opiskellut kitaransoittoa Heinolan musiikkiopistossa noin neljä vuotta. Kuva: Taina Kivijärvi

Uusi opetussuunnitelma tuo muutoksia Heinolan musiikkiopistoon. Elokuusta lähtien oppilaan vapaus lisääntyy ja tasosuoritukset ja arvosanat poistuvat. Samat asiat opetetaan edelleen ja opiskelun tavoitteellisuus säilyy.

Heinolan musiikkiopiston rehtori Jori Vuorinen uskoo suurimman osan oppilaista olevan helpottuneita siitä, että suorittamisen paine jää vähemmälle.

- Pyrkimyksenä on suurempi ilo harrastaa niin, että soittotunnille tultaisiin mielellään eikä vanhempien patistamana. Tarkoituksena on myös ottaa huomioon erilaiset oppijat, hän kertoo.

Pääsykokeista Heinolassa on jo luovuttu.

Improvisointiin ja säveltämiseen kannustetaan enemmän. Heinolan musiikkiopiston rehtori Jori Vuorinen

Jatkossa oppilaan edistymistä arvioidaan kokonaisvaltaisesti ja pidemmällä aikavälillä. Myös oppilaan itsearvioinnin painoarvo kasvaa.

- Uudessa opetussuunnitelmassa pyritään arvioimaan oppilaan oppimisprosessia eikä vain yhtä tiettyä suoritusta, Vuorinen tarkentaa.

Muutos tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jäätäviksi koetut tilanteet jäävät pois.

- Opintokokonaisuuteen kuuluu aina muutama esiintyminen, mutta sellainen kurssitutkinto, jossa salin penkeillä istuu kolme tai neljä opettajaa arvostelemassa, loppuu, rehtori mainitsee.

Arvosanojen poistuminen ei vaikuta jatko-opintoihin. Vuorinen korostaa, että osaaminen eli opitut tiedot ja taidot ovat tärkeämpiä kuin todistus.

Oppilaille enemmän vapautta

Oppilaat voivat myös vaikuttaa nykyistä enemmän omiin opintoihinsa opintojen edetessä. Syventävissä opinnoissa oppilaan olisi tarkoitus tehdä itsensä näköinen loppukonsertti, jossa voi esittää omia sävellyksiä tai musiikkia, josta on itse kiinnostunut.

- Oppilas voi myös tuoda mukaan elementtejä muista harrastamistaan taidemuodoista, Vuorinen sanoo.

Taiteen perusopetuksen uusi opetussuunnitelma sisältää muitakin muutoksia. Esimerkiksi musiikin perusteiden opetukseen tulee lisäsävyjä, kun opinnot aloitetaan luokassa istumisen sijaan kuorolaululla ja kehorytmiikan tunneilla.

- Halusimme pois siitä, että koulupäivän jälkeen oppilas istutetaan vielä musiikkiopistossa luokkaan opiskelemaan teoria-asioita, Vuorinen sanoo.

Myös musiikkiteknologia saa suuremman roolin musiikin teoreettisten aineiden opiskelussa.

- Improvisointiin ja säveltämiseen kannustetaan jatkossa enemmän, ja tälle pyritään myös luomaan otolliset puitteet, Vuorinen sanoo.

Hyvinvointilautakunta käsitteli uutta opetussuunnitelmaa keskiviikkoiltana.

Taina Kivijärvi
taina.kivijarvi@itahame.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa IH Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 12,50 €) ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Suosittelemme

Luetuimmat