Uutiset

Geriatrian professori Timo Strandberg patistaa liikkeelle: Kävely jumppaa myös aivoja ja muistia

Geriatrian eli vanhuslääketieteen keskeinen tavoite on toimintakyvyn säilyttäminen. Sillä pyritään estämään tilanne, jolloin vanhus ei enää pärjää itsenäisesti vaan tarvitsee muiden apua.

– Toiminnallisen ikääntymisen varmistaminen on myös WHO:n (Maailman terveysjärjestö) tavoite, geriatrian professori Timo Strandberg kertoi Suomen Osteoporoosiyhdistyksen opinto- ja virkistyspäivillä Heinolassa.

Toimintakyvyn säilyttäminen korkeaan ikään asti on mahdollista, tosin siihen vaikuttavat myös geenit.

Mitä siis tehdä, jotta terveys, kunto ja ajatukset säilyisivät kirkkaina vanhanakin?

– Vaikka sairauksien ehkäiseminen on elämänikäinen projekti, vanhuusiässäkin voidaan hoitaa sairauksia ja ehkäistä sairauksien pahenemista. Lääkkeitä pitää käyttää jos niille on tarvetta, Strandberg korosti.

Kuoleman lykkääminenkin on joidenkin mielestä tärkeää.

– Monet vanhat ihmiset tosin sanovat, ettei tärkeää ole elämän pituus vaan laatu, Strandberg totesi.

Terveeseen ikääntymiseen auttavat terveet elintavat sekä rokotukset, vammojen ehkäisy ja etenkin kolesterolin ja verenpaineen seulonnat.

– Tietyistä rokotuksista on vanhuusiässä hyötyä. Influenssarokotuksilla, myös vanhuksen lähipiirin rokottamisella, on iso merkitys. Myös jäykkäkouristus- ja hinkuyskärokotus kannattaa pitää voimassa, Strandberg sanoi.

Kolesterolit ja verenpaineet on hyvä hoitaa. Vammojen ehkäisyssä keskeistä on välttää kaatumista.

– Kaatumispelko on tavallista, kun on kerran kaatunut. Se rajoittaa elämää ja voi johtaa kierteeseen, ettei uskalla liikkua. Liikkumattomuus taas johtaa lihasten heikkenemiseen, Strandberg selvitti.

Fyysinen aktiivisuus on tärkeimpiä tekijöitä, joilla voidaan lievittää vanhenemiseen liittyvää biologisen kapasiteetin vähenemistä ja edistää toiminnallista ikääntymistä.

– Fyysinen aktiivisuus tarkoittaa kaikkea sitä, mitä tehdään omilla lihaksilla. Kaikki hyötyvät siitä, Strandberg sanoi.

Professori muistutti, että kävely jumppaa myös aivoja. Myös muistiin vaikuttava hippokampus voi hyvin kun ihminen liikkuu.

Siispä ylös, ulos ja lenkille – ja sitten saunaan. Timo Strandberg kirjoittaa kahden kollegansa, Esko Hussin ja Katriina Kukkonen-Harjulan, kanssa saunan hyödyistä Lääkärilehdessä (15.6.).

Tutkimuksissa on saatu viitteitä etenkin saunan verenkiertoelimistölle edullisista vaikutuksista.

Kirjoittajat pohtivatkin, pitäisikö liikuntaresepti laajentaa koskemaan myös saunomista.

Myös sosiaalinen aktiivisuus on tärkeä. Vaikka lähipiiri olisi suuri, ihminen voi kokea itsensä yksinäiseksi. Ikääntyessä monet ikätoverit ja ehkä puolisokin ovat jo kuolleet.

– Kannattaa hankkia elämänsä aikana eri-ikäisiä ystäviä, jotta heitä on sitten vielä vanhanakin, Strandberg kehotti.

Ja miehet täytyisi professorin mielestä pitää paremmassa kunnossa.

– Niin he eivät kuolisi liian aikaisin vaan olisivat vaimonsa seurana.

Osteoporoosi

Vältä liikkumattomuutta

Muista epäillä osteoporoosia jo ensimmäisen murtuman yhteydessä.

Lääkehoidon aloittamista ei kannata pelätä.

Luuta pitää kuormittaa, myös lääkehoidon aikana.

Kävely on luuston kannalta pyöräilyä parempi.

Sopivia lajeja ovat myös sauvakävely, kuntosali ja tanssi.

Riittävä, monipuolinen ravinnonsaanti on turvattava.

Vältä suolaa.

Lähde: Dosentti Marjo Tuppurainen, erikoislääkäri Olli Simonen Heinolassa

Taina Kivijärvi
taina.kivijarvi@itahame.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa IH Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 12,50 €) ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat