Uutiset

Suuri huoli asiakkaiden puolesta

Taksi: Päijät-Hämeen Kela-taksit tuottaa jatkossa helsinkiläinen yritys.

Mika Shepherd, Antti Himanen, Ville Rovio, Janne Koponen, Jussi Saxlin ja Tapani Saxlin ovat huolissaan, miten heidän asiakkailleen käy.

Uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan huomenna, ja se tarkoittaa suurta mullistusta taksialalla. Hintojen vapauttaminen aiheutti Kelan järjestämän tarjouskilpailun, jonka Heinolan Ulataksi Oy hävisi. Tästä lähin Kela-taksikuljetukset hoitaa yritys nimeltä Taksi Päijänne, joka on kolmen helsinkiläisyrityksen yhteenliittymä.

Kyseinen uudistus katkaisee jopa kymmenien vuosien mittaisia suhteita taksiautoilijoiden ja vakioasiakkaiden välillä, kun tuttu ja turvallinen vaihtuu uuteen sekä tuntemattomaan. Tämä on aiheuttanut heinolalaisten taksiautoilijoiden keskuudessa suurta huolta ja hämmennystä. Paikallistuntemus ja vuosien kokemus ei painanut vaakakupissa tarpeeksi.

Esimerkiksi yö- ja viikonloppupäivystystoteutuksen toteuttaminen uuden firman toimesta arveluttaa Ulataksin autoilijoita. Uusi yritys ilmoitti aloittavansa 52 autolla, kun Ulataksit hoitivat kyytejä lähes 300 autolla.

– Asiakkaat eivät ole olleet oikein edes tietoisia siitä, mitä jatkossa tapahtuu. Meillä on järkyttävä huoli siitä, että saavatko meidän pitkäaikaiset Kela-kyyti-asiakkaat nyt asianmukaista palvelua. Riittääkö uuden yrittäjän kalusto, miten koko kuvio tulee toimimaan ja pääsevätkö asiakkaat ajoissa lääkäriin, Heinolan Ulataksin puheenjohtaja Ville Rovio kertoo.

Kela-kyytejä tarvitsevat ihmiset ovat useasti sairaita, ja heidän sairaalakäyntinsä ovat tiukasti aikataulutettuja. Ulataksit ovat tarjonneet luotettavaa palvelua Kela-kyytejä käyttäville asiakkailleen. Vakiokuljettajat ovat luoneet turvaa Kela-kyytiläisille.

– Tämä on palveluammatti, ja taksiautoilijan täytyy avustaa sekä palvella asiakastaan tarvittaessa, vaikka saattamalla sisälle asti. Huoli asiakkaistamme on ääretön, kun miettii, että tapahtuuko näin jatkossa, taksiautoilija Janne Koponen pohtii.

– Olemme kuljettaneet useasti myös lapsia hoitoon. Monesti on sanottu ihan sairaalan työntekijöiden taholta, että pienet potilaat tulevat sinne huojentunein mielin, kun on ollut tuttu kuski kyyditsemässä, taksiautoilija Juha Peltonen toteaa.

Ulataksille esitettiin sopimusta ja sen uusia hintoja, joilla kyytejä hoidettaisiin, mutta tämä ehdotus oli heinolalaiskuskien mielestä törkeä.

– Leuka meinasi tippua, ja ajattelin, että tässä uudessa sopimuksessa on jotain todella väärin. Uusi tarjous oli suorastaan järjenvastainen, ja yrittäjän pitäisi maksaa omistaan, jos haluisi sillä sopimuksella Kela-kyytejä tehdä, Koponen sanoo kummissaan.

Heinolassa ei aiota lyödä hanskoja tiskiin, vaan Ulataksit palvelevat edelleen siinä missä he pystyvät. Yritystoiminnasta taksialalla tehtiin kertarysäyksellä todella vaikeaa Kela-kyytien poistuttua Ulataksien listoilta. Ulataksit tunnistetaan edelleen tutuista ulkoisista tunnusmerkeistä. Taksikuvut, teippaukset ja taksamittarit säilyvät.

– 50 prosenttia tuloista on koostunut Kela-kyydeistä, eli yrittämiseltä vietiin pohja. Ei tässä auta kuitenkaan luovuttaa, mutta jos Kela-kyytien tilalle ei tule mitään uutta, niin tilanne on surkea, Koponen tuumii.

– Ulataksit palvelee edelleen 24 tuntia vuorokaudessa, ja autamme asiakkaita jos uusien Kela-kyytijärjestelyjen takia tulee hätä. Asiakkaita ei jätetä pulaan, jos heillä on tilanne päällä. Olemme aina panostaneet laatuun, ja se sama jatkuu edelleen, taksiautoilija Antti Himanen jatkaa.

Taksilaki uudistui ja se toi osaltaan vapautta esimerkiksi autojen vaatimuksiin, ja jatkossa taksi voi olla vaikka traktori tai mopoauto. Millainen Kela-taksin täytyy olla ja mitä ominaisuuksia kuljettajilta vaaditaan?

– Kela on määritellyt tarkat linjanvedot autoille ja kuljettajille. Auton täytyy vastata asiakkaan terveydentilaa, ja kuljettajan on täytynyt käydä Kelan koulutus, että hän osaa toimia oikein asiakkaidensa kanssa, Lahden aluetaksin toimitusjohtaja Timo Ahokanto kertoo.

Kuka on vastuussa jos uudet Kela-kyyditykset eivät toimi?

– Kela on ensisijaisesti vastuussa tästä, koska he ovat tehneet päätöksen palveluntarjoajasta. Kela myöskin on varmasti ohjeistanut asiakkaitaan, että mitä tehdä jos kyyti ei tule paikalle tai muita ongelmia tapahtuu. Ymmärrän Ulataksien huolen asiakkaistaan, koska vanha toimintamalli on toiminut moitteitta autoilijoiden ja asiakkaiden välillä. Ottamatta kantaa uuteen palveluntuottajaan olen sitä mieltä, että haasteita tulee vääjäämättä kun asiat menevät uusiksi, Ahokanto tuumailee.

Nuutti Vihtilä
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat