Uutiset

Maito

Maidon perässä maaseutua ristiin rastiin

Maitoauton kuljettajalla on minuuttiaikataulu, mutta välillä ehtii hörpätä kupin kahvia tilan väen kanssa.

Sade vihmoo ikkunoita, kun maitoauton kuljettaja Kauko Helminen peruuttaa ajoneuvon ulos tallista aamuseitsemältä ja lähtee päivän ensimmäiselle kierrokselleen. Maidon keruu ei katso säätä eikä vuorokauden aikaa.

Seuraavan kolmen tunnin aikana Helminen kerää kahdeksan tilan maidot nuppikuormaan, minkä jälkeen seuraa paluu tallille ja säiliön tyhjennys. Tämän jälkeen matka jatkuu vielä uusille tiloille.

Iltavuorolainen lähtee ajamaan maitokuormaa Jyväskylään jatkojalostusta varten.

Nykyään autot liikkuvat vuorokauden ympäri. Maitoauton kuljettaja Kauko Helminen

Maitoauto kaartaa ensimmäisen tilan pihaan. Helminen hyppää tottuneesti kyydistä ja vetää auton perästä esiin paksun sinisen letkun, joka kiinnitetään maitohuoneessa tankkiin.

Napin painallus, ja maito alkaa hurista kovaäänisesti auton säiliöön.

– Tarkkailen tässä maidon lämpötilaa. Sen pitää olla alle kuusiasteista, mutta poikkeustapauksissa voidaan ottaa kyytiin vähän lämpimämpääkin maitoa, mutta ei koskaan yli kymmenen astetta lämmintä. Säiliön kokonaislämpötilan pitää pysyä tarpeeksi alhaalla, Helminen selittää.

Hän ottaa maidosta myös näytteen. Kehittynyt teknologia mahdollistaa maidon nopean keruun ja hygienian valvomisen. Maito hurisee säiliöön nopeasti, minkä jälkeen Helminen irrottaa letkun ja kelaa sen sisään. On aika lähteä seuraavaan paikkaan.

Tiloilla kuluva aika vaihtelee lehmien määrän mukaan.

Pienemmillä tiloilla maitosäiliön tyhjentäminen autoon vie vain muutaman minuutin, isommilla tiloilla maidon imaiseminen kyytiin kestää hieman kauemmin.

Maitoauto kulkee pitkälti minuuttiaikataululla, mutta mikäli tilan väki on navetalla, tulee usein vaihdettua pari sanaa.

Rauvosen tilalla on aina kahvia pannussa, kun Helminen saapuu paikalle. Hän ehtii rupatella hetken tilallisten Pirjo ja Kimmo Kiurumäen kanssa samalla, kun maito hurisee letkua pitkin säiliöön.

Myös Sanni ja Klaus Laurell tulevat ulos juttelemaan, kun maitoauto ajaa pihaan. Laurellit edustavat maitotilallisten nuorempaa polvea.

– Aamu alkoi puoli kahdeksan aikaan. Enää ei tarvitse herätä niin aikaisin, kun robotit hoitavat lypsyn, Sanni Laurell kertoo.

Maitosäiliön tyhjentyessä puhe kääntyy ainakin ulospääsystä riehaantuneisiin lehmiin ja sateiseen säähän.

Kauko Helminen on kokenut maitomies. Hän aloitti 1982 Sysmän Osuusmeijerillä kuljettajana ja ryhtyi yrittäjäksi 90-luvun alkupuolella. Teknologia on muuttanut ammattia vuosien varrella ja työtahti on kiristynyt, mutta perusasiat säilyvät samoina.

– 80-luvulla maitoa ajettiin vain päivisin. Nykyään autot liikkuvat vuorokauden ympäri. Ennen tilan väki myös pyysi kahville, kun aikataulut olivat joustavammat, Helminen kertoo.

Autoa ajetaan neljässä vuorossa, ensin kaksi päivävuoroa ja sitten kaksi yövuoroa. Sen jälkeen on parin päivän lepoloma. Helmistä epäsäännölliset työajat eivät haittaa.

– Tykkään ajaa yöllä varsinkin kesällä. Ei kesäyötä voi tuhlata nukkumiseen, hän hymähtää.

Korkealta rekan nupista maaseutu näyttäytyy eri vinkkelistä. Kauniit maisemat ovat työsuhde-etu, joita ehtii ihailla pitkiä välimatkoja taittaessaan.

Kahdeksan tilaa ja kolme tuntia myöhemmin auton säiliössä on 13 300 litraa maitoa.

– Vielä tuhat litraa olisi mahtunut, Helminen sanoo.

Perävaunu, johon säiliö tyhjennetään, vetää 27 000 litraa. Jos tuon määrän jakaisi maitopurkeiksi, olisi maitoa melko monen ihmisen tarpeisiin.

Helmisen mukaan maitomäärät voivat vaihdella paljonkin isoilla tiloilla hakukertojen välillä.

– Maitomäärä on paljon ruokinnasta kiinni. Esimerkiksi rehulaadun vaihto vaikuttaa.

Sysmäläisyrittäjän työpäivä jatkuu vielä. Herkästi pilaantuva ja kallis lasti kulkee varmoin ottein parin mutkan kautta kauppojen hyllylle.

Maito

Tilalta kauppaan

Lehmät lypsetään yleensä kahdesti päivässä joko lypsykoneella tai lypsyrobotilla.

Lypsämisen jälkeen maito siirretään tankkiin, jossa se jäähdytetään nopeasti alle kuusiasteiseksi.

Maitoauto tulee tyhjentämään tilan maitotankin joka toinen päivä.

Kun maito saapuu meijeriin, se analysoidaan huolellisesti, punnitaan ja jäähdytetään 2–4 -asteiseksi.

Tämän jälkeen maito separoidaan ja homogenoidaan. Homogenointi tarkoittaa sitä, että maidon rakenteesta tehdään tasainen niin, ettei rasva nouse maidon pinnalle.

Sitten maito pastöroidaan. Se on lämpökäsittely, jossa maito kuumennetaan vähintään +72 asteeseen 15 sekunnin ajaksi.

Pastöroinnin jälkeen maito jäähdytetään taas alle kuusiasteiseksi.

Maito ja muut maitotuotteet pakataan meijerissä.

Meijeristä pakatut tuotteet kuljetetaan kauppoihin, tukkuihin, ravintoloihin tai elintarviketeollisuuden käyttöön.

Lähde: Ruokatieto Yhdistys ry
Roosa Pöyhtäri

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa IH Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 12,50 €) ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat