Uutiset

Lomareissun takeena paikannuslaite ja täyskasko

Kaveriporukka lähti moottoripyörillä Joutsasta kohti Vladivostokia.

Tenho Sievänen, Mikko Hännikäinen, Tomi Saari ja Jani Suhonen lähtötunnelmissa Huttulan pihalla. Kuva: Anna Onali-Ovaska

Neljä miestä. Kolme moottoripyörää. Yksi pakettiauto. Ja vajaat 11 000 kilometriä.

Edessäni seisoo porukka, joka aikoo ajaa Venäjän halki aina Vladivostokiin asti. Tai tämän jutun ilmestyessä he ovat kyllä jo matkalla, mutta palataan hetkeksi lähtötunnelmiin. Joutopäiväperjantaina Huttulan parkkipaikalla on turkasen kuuma, mutta Mikko Hännikäisellä ja Tenho Sieväsellä on yllään täydet ajovarusteet. Jani Suhonen on vielä shortseissa, mutta lauantaina hänkin hyppää ajopukuun. Ainoastaan Tomi Saari voi jättää ajopuvun kotiin, koska hänen roolinsa on ajaa huoltoautona toimivaa pakua.

Näille miehille itäturismissa on kyse ennen kaikkea ajamisesta. Seuraavan kuukauden aikana matkaa on taitettava keskimäärin 550 kilometriä päivässä, mikäli porukka mielii olla ajoissa Vladivostokissa. Sieltä he ovat varanneet Suomeen lentoliput. Auto ja moottoripyörät tulevat kotiin perässä junan kyydissä.

Näin pitkälle matkalle on alettu kerätä eväitä jo kauan sitten. Ilman ajokokemusta reissussa ei pärjäisi. Joukon vanhimpina Hännikäisellä ja Sieväsellä on jo vuosikymmenten kokemus moottoripyöräilystä. He ovat tehneet reissuja yhdessä aiemminkin: ajaneet Muurmanskiin ja Ukrainan halki. Suhonen ja Saari ovat puolestaan harrastaneet vuosia enduroa.

Varsinainen päätös matkasta syntyi kolme vuotta sitten Suonteen saaressa. Hännikäinen tunnustautuu idean isäksi.

Karttojen hankkiminen oli haastavaa

Matkalle valmistautuminen on ollut monisyistä. Pakettiauton tavaratila on jaettu kahtia. Molemmissa osastoissa voi nukkua. Moottoripyörät laitetaan takimmaiseen tilaan paluumatkan ajaksi. Kasko-vakuutukset ovat kunnossa ja pakuun on asennettu paikannuslaite, jonka ansiosta Hännikäisen puoliso Tuija Hämäläinen voi seurata matkan kulkua.

Matkan lähtöaika suunniteltiin tarkasti. Porukka starttasi Joutsasta lauantaiaamuna kello 4, jotta he ehtisivät Vaalimaalle ennen puoli kahdeksaa.

– Silloin on tullissa vuoronvaihto ja lennätin käy nopeasti, Hännikäinen tietää.

Vaikeinta on ollut karttojen hankkiminen. Venäjältä on hankala saada karttoja, ainakin kun kyse on valtavasta Siperiasta. Hännikäinen kävi keväällä Viipurissa metsästämässä karttoja, mutta ei onnistunut saamaan niitä kuin Suomen lähialueelta.

– Minulla on kyllä offline-karttoja tabletilla, toteaa Tenho Sievänen.

Sievänen on kotoisin Joutsasta, mutta on asunut jo pitkään Saksassa. Sievänen ja Hännikäinen ovat koulukavereita. Suhosen ja Saaren kanssa he tutustuivat enduropiireissä.

Matkatavaroita mahdollisimman vähän

Autoon kurkistaessa ei voi kuin ihmetellä. Tavaratilassa on muutama moottoripyörän vararengas, joitain työkaluja, pari nyssäkkää, rullalle käännetty patja ja kolme kassia. Perjantai-iltana kyydistä puuttuu vain neljäs kassi, Suhosen matkatavarat.

Kuukausi reissussa ja näin vähän tavaraa?

– Syömme pääasiassa paikallisissa kuppiloissa. Mukana on vesipullot ja muutama matkagrilli, muita keittovälineitä ei ole koska ne veisivät niin paljon tilaa, Hännikäinen sanoo.

Vaihtovaatteissakin on pihistelty. Alusvaatteita on tietysti mukana enemmän, mutta samat ajovarusteet saavat kelvata koko reissun ajaksi. Mukaan otetaan pari ämpäriä nyrkkipyykin pesua varten.

Matkan aikana miehillä on mahdollisuus vain 2-4 välipäivään. Yksi niistä on tarkoitus viettää kristallinkirkkaalla Baikal-järvellä. Muut etapit päätetään tienpäällä, fiiliksen mukaan. Porukan matkaa voi seurata Facebookissa nimellä Joutsa-Vladivostok 2018.

Anna Onali-Ovaska

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa IH Verkko Plus 8 viikkoa
vain 2 € / viikko!

(norm. 12,50 € / kk)

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat