Uutiset

Kanava uusitaan veneilyä varten

Korjaustyö: Rahoitus on kunnossa ja Kimolassa alkoivat rakennustyöt

Kimolan kanavan rakennustyöt ovat käynnistyneet vauhdilla.

Vuonna 1966 käyttöön vihitty Kimolan kanava uusitaan, ja vanhasta uittokanavasta tulee veneilyyn soveltuva sulku, kun vanha nippunosturi puretaan pois. Uuden 35 metriä pitkän venesulun sulutuskorkeus on peräti 12 metriä. Korjaustöiden myötä Iitin Pyhäjärven sekä Päijänteen välille muodostuu veneily-yhteys. Kanava-alueen pituus on 5,6 kilometriä.

Asiasta on puhuttu 90-luvulta lähtien ja nyt kun rahoitus on saatu kuntoon, niin rakennustyöt ovat voineet alkaa. Rakennusprojektin rahoitus muodostuu, niin että valtion lisäksi myös Kouvola, Heinola ja Iitti tarjoavat oman rahallisen panoksensa. Kokonaisuudessaan hanke kustantaa 20,8 miljoonaa euroa. Eduskunta myönsi rahat 5. heinäkuuta.

– Monet hankkeet vievät nykyään paljon aikaa, ja niitä valmistellaan pitkään. Tämä kuitenkin venyi aikalailla viime tippaan, mutta nyt on kuitenkin hyvä fiilis kun on voitu aloittaa työt, projektipäällikkö Harri Liikanen liikennevirastolta kertoo.

Kyseessä on laajamittainen urakka, jonka on määrä valmistua vuoden 2019 loppuun mennessä. Kanavan korjauksen yhteydessä myös Kimolan silta ja Taipaleen yksityistiesilta puretaan sekä rakennetaan uusiksi. Kimolan silta on poissa käytöstä noin vuoden, mutta uusi Taipaleen silta rakennetaan entisen viereen ja vanha puretaan vasta uuden valmistuttua. Siltatöistä vastaa Destia ja itse kanavaprojektista huolehtii tuusulalainen infrarakennusyhtiö Kreate.

Itse työssä isoimmat haasteet ovat teknisesti vaikeassa sijainnissa, kun maaperä on pehmeää. Pehmeää maata on kuitenkin kaivettu pois ja rakentaminen on turvallista

– Kanavalla jatkuu nyt jo alkanut puuston poisto, ja ensimmäisenä isompana vaiheena ovat louhinnat sekä kallioleikkaukset 70 metristä tunneliosuutta varten. Nippunosturi puretaan luultavasti syyskuussa. Elokuussa alkaa myös työskentely siltojen parissa, ja Kimolan sillan kulkuyhteys katkeaa.

Kanavasta ei ole tulossa mitä tahansa ojaa, vaan oikeasti iso veneväylä. Kanavan 12 metrin pudotus on Suomen toiseksi suurin ja veneväylän leveys on 14 metriä, joka kapenee sulun läheisyydessä 12 metriin. Isoimpiin työvaiheisiin kuuluu myös ruoppaus, eli vesistön pohjan kaivaminen. Kulkusyvyydeksi tulee 1,8 metriä.

– Elokuun puolella alkavat ruoppausta valmistelevat toimenpiteet, eli uppotukkeja ja laiturirakennelmia poistetaan. Siitä se lähtee pikkuhiljaa isommin kehittymään, mutta talvella on varmasti hiljaisempaa, ja taas kevään koittaessa työt jatkuvat taas todenteolla kohti viimeistelyvaiheita.

Projekti on iso ja ennen kaikkea myös poikkeuksellinen työsarka.

– Suomessa on viimeksi rakennettu sulkukanava noin 15 vuotta sitten, niin se on fakta, että tämä on harvinainen työurakka. Työntekijöiden huippuvahvuus menee joinain päivinä lähelle sataa, mutta keskimäärin työntekijöitä on ehkä 50.

Nuutti Vihtilä
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat