Uutiset

Kesäasukkaatkin mahtuvat kutsutaksien kyytiin

- Meillä on tärkeää kuljettajien loistavat persoonallisuudet. He ovat itsekin kylien ihmisiä, toteaa Heinolan henkilöliikennesihteeri Eijaliisa Hakkarainen.

Monet Lusin asukkaat kokevat, ettei kesällä ole tarjolla julkista liikennettä. Tämä kävi selväksi kyläläisille tehdystä turvallisuuskyselystä, jossa yksi eniten toivotuista asioista oli saada enemmän paikallisliikenteen kyytejä.

– Ihmiset kirjoittivat haluavansa lisää linja-autovuoroja niin Lahteen kuin Heinolan keskustaankin. Samanlaista viestiä tuli vastaavasta kyselystä Heinolan Kirkonkylässäkin. Siellä erityisesti Kouvolantien varren asuinalueella oltiin huolissaan heikkojalkaisten kyytimahdollisuuksista. Vierumäen suunnassa tämä aihe ei noussut pintaan, sanoo kylien kanssa yhdessä turvallisuuskyselyä tehnyt Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen projektipäällikkö Kristiina Mattila-Nousiainen.

Korkea kynnys ottaa apua vastaan

Heinolan henkilöliikennesihteeri Eijaliisa Hakkaraista tällainen palaute hieman turhauttaa, sillä jo vuosikaudet kaupungissa toimineet kutsutaksit ovat liikkeellä kesälläkin. Jostain syystä tieto niistä ei tavoita kaikkia kuntalaisia eikä kutsutaksien toimintaperiaatteet ole tuttuja.

Jos tulee täyttä niin tilataan toinen vuoro. Mitä enemmän porukkaa on kyydissä, sitä vähemmän jää kaupungille maksettavaa. Henkilöliikennesihteeri Eijaliisa Hakkarainen

– Kun ihmisillä on oma auto käytössä, he ovat hyvin riippumattomia muista kyydeistä eikä näistä asioista olla tietoisia. Kun autosta sitten joutuu luopumaan, tietoa ei osata etsiä. Maalla ihmisillä on usein myös korkeampi kynnys ottaa apua vastaan. Siellä on totuttu pärjäämään itsekseen, Hakkarainen tietää.

Seitsemää eri reittiä pari kertaa viikossa ajavat kutsutaksit ovat Hakkaraisen ja Mattila-Nousiaisen mukaan kullanarvoisia monille kyytejä säännöllisesti käyttäville.

– Se on heille kotona asumisen elinehto. Ilman kutsutaksia moni haja-asutusalueella asuva vanhus ei pääsisi itse kauppaan tai lääkäriin. Kutsutaksissa ei koskaan kysellä kyydin syytä, Hakkarainen sanoo.

Ei pelkkä vanhusten taksi

Suurin osa kutsutaksin asiakkaista on vanhuksia ja heitä varten koko palvelumuoto aikoinaan kehitettiinkin. Kutsutaksia voi kuitenkin käyttää kuka tahansa reitin varrella asuva kyytiä tarvitseva. Joskus kyydissä on ollut lapsiperheitäkin.

Mattila-Nousiainen kertoo mainostaneensa palvelua erilaisissa tapahtumissa myös kesäasukkaille ja Hakkarainen toivookin heitä lisää kyytiin.

– Kyytiin mahtuu aina lisää. Jos tulee täyttä niin tilataan toinen vuoro. Mitä enemmän porukkaa on kyydissä, sitä vähemmän jää kaupungille maksettavaa.

Hakkarainen kertoo usein nähneensä, miten kutsutaksin peräkontti on pakattu kahden tunnin asioinnin jälkeen mitä erikoisempia ostoksia.

Kesän jälkeen hiljenee

Perjantaina kutsutaksin kyydissä Heinolan keskustan kaupoilla kävivät helsinkiläiset mökkiläiset Arja Keto ja Raili Heino. He kertoivat järkyttyneensä viime keväänä paikallisen bussivuoron loppumisesta ja pelänneensä, että mökkeilylle olisi tullut loppu.

– Onneksi naapurimme soitteli ja selvitteli asiaa. Hän kertoi meille kutsutaksista, joka on mielestämme loistava systeemi. Nyt käytämme tätä vähintään joka toinen viikko, ruokakasseja autoon nostelleet naiset juttelivat.

Naisia kuljettanut Tarja Nurminen kertoi, että mökkiläiset ovat kesällä tuttu asiakasryhmä. Syksyllä kyyditettävien määrä Hujansalo-Taipale-Rihu-Hirvisalo-Heinola-reitillä tippuu muutamaan vakioasiakkaaseen.

Paistjärven, Kesiön ja Imjärven suunnilla ajava Harri Piira totesi tilanteen olevan saman. Kesäperjantaina kyydissä oli kaksi kesäasukasta ja kaksi kyläläistä.

Heinolassa toimiva järjestelmä

Kutsutakseilla ajettiin Heinolassa viime vuonna yli tuhat kertaa ja kyydissä oli keskimäärin 3,5 matkustajaa. Kaupungin maksuosuus kyydeistä oli hieman yli 53 000 euroa. Asiakasmäärissä ei ole viime vuosina tapahtunut hälyttävää vähenemistä, vaikka väki kylillä vähenee.

Syksyllä kutsutaksilaiset pääsevät jollain reiteillä myös koulutaksien kyytiin, jos aikataulut ja reitit sopivat yhteen.

Kutsutakseja on käytössä muissakin kunnissa, mutta monessa paikassa toiminta hiipui, kun valtion maksamat osuudet loppuivat ja se siirtyi kuntien vastuulle. Heinolassa kutsutaksit aloittivat ajamisen vuonna 1991. Silloin reittejä oli vain kolme.

– Aina välille minulle soitetaan muualta ja kysellään, että miten tämä toimii Heinolassa niin hyvin. Meillä kutsutakseissa on tärkeää kuljettajien loistavat persoonallisuudet. He ovat itsekin kylien ihmisiä ja siksi heidän kyytiin on helpompi lähteä, Hakkarainen kehuu.

Kutsutaksit ottavat asiakkaita kyytiin tarvittaessa kotiovelta asti ja auttavat kauppakassien kantamisessa ja rappusten lakaisemisessa. Muutaman kerran kuskit ovat löytäneet yksin asuvia vanhuksia kaatuneina kodeissaan.

– Omatoimisuus ja mahdollisuus päästä halutessaan kotoa asioimaan ovat ihmisille tärkeitä turvallisuudentunteeseen liittyviä asioita. Siksi tätä aihetta käsiteltiin turvallisuuskyselyssämme, Mattila-Nousiainen perustelee.

Kutsutaksi

Kyytejä haja-asutusalueen asukkaille

Kutsutaksitoiminta on matkustajien tilaamaa palveluliikennettä, jota ajetaan haja-asutusalueilla.

Reitti määräytyy asiakkaiden sijainnin mukaan. Kyyti on tilattava viimeistään edellisen päivänä iltana soittamalla suoraan autoilijalle.

Koska reittien aikataulut vaihtelevat asiakkaiden tarpeiden mukaisesti, lähtö- ja paluuajoista sovitaan autoilijan kanssa.

Asiointiaikaa keskustassa on noin kaksi tuntia.

Kutsutaksi on tarkoitettu kaikille ajettavan reitin varrella asuville ja asioiville.

Kyydistä peritään matkan pituuden mukaan linja-autotaksan mukainen maksu.

Vuoro ajetaan, jos vähintään kaksi on tilannut kyydin.

Chiméne Bavard

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo käyttänyt ilmaisen tutustumisjaksosi?

Tilaa IH Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 12,50 €) ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Suosittelemme

Luetuimmat