Uutiset

Tanskalaisryhmät ihastuivat Heinolassa lääninkivalterin taloon

Heinolan museoiden saama kansainvälinen palaute on ollut hyvää.

Lääninkivalteri Aschanin puutarhassa pulputetaan tanskaa. Paikalle on juuri saapunut kesän viides ryhmä Vitus Resjer -matkatoimiston asiakkaita, jotka viipyvät Suomessa viisi päivää. Kaikkien ryhmien ohjelmaan on kuulunut vierailu kivalterin talolla. Mistään museon systemaattisesta markkinoinnista Tanskaan ei ole kyse.

– On onnellinen sattuma, että saimme tanskalaiset ryhmät innostumaan saapumaan uudestaan luotuamme ensikontaktin oppaan kanssa. Viime vuonna bussi pysähtyi Lääninkivalteri Aschanin talon eteen ja ryhmän opas kysyi, saisivatko he kurkistaa taloamme. Totesin että, mikä ettei, vaikka museota ei oltu vielä avattu yleisölle. Nyt ryhmiä on käynyt jo kahtena kesänä, museonjohtaja Terhi Pietiläinen iloitsee.

Vitus Resjerin oppaan mukaan tanskalaiset matkailijat pitävät erityisesti kivalterin talon pihapiiristä ja talon sisältä löytyvistä vanhoista esineistä.

– Monet vanhemmat ihmiset tunnistavat talossa tuttuja esineitä. Meillä on Tanskassakin paljon tällaisia vanhoja ja hyvin säilytettyjä rakennuksia, Helle Hammershoj kertoo.

Tanskalaiset ainoa ryhmä

Heinolan kaupunginmuseolla on vieraskirjan mukaan ollut kesällä kävijöitä Yhdysvalloista, Australiasta, Englannista, Japanista ja Ranskasta. Edellä mainittujen maiden lisäksi lääninkivalterin talossa on käynyt vieraita myös Puolasta ja Itävallasta. Kaikki vieraat eivät kirjoita nimiään vieraskirjaan eikä museoilla tehdä seurantaa kävijöiden kansallisuuksista.

Ulkomaalaisten vieraiden kävijämäärissä ei ole tapahtunut muutoksia ja Pietiläinen epäilee suurimman osan olevan omatoimimatkailijoita ja mahdollisesti paikallisten kesävieraita.

– Tanskalaiset ovat olleet ainoat ulkomaalaisryhmät museossamme. En tiedä, miten Heinolan seutu on valikoitunut heidän matkakohteeksi, mutta Heinolahan on kesällä hyvin viehättävä ja seudulla on niin historiallisia kiinnostavia kohteita kuin vapaa-ajan aktiviteetteja, joihin matkan järjestäjä on tutustunut ennakkoon, Pietiläinen sanoo.

Tällä viikolla Heinolassa ollut ryhmä oli ennen kivalterin taloa tutustunut Rantapuistoon ja ohjelmassa oli vielä risteily Kalkkisiin.

– Yritimme käydä kirkossakin, mutta se oli kiinni emmekä löytäneet tietoja sen aukioloajoista, Hammershoj harmittelee.

Pietiläisen mukaan Heinolan museoita ei markkinoida ulkomaille systemaattisesti vaan enemminkin Heinolan yleisesitteiden ja muun markkinoiden yhteydessä.

– Markkinointiin voisi panostaa enemmänkin esimerkiksi esitteiden kieliversioiden ja englanninkielisen sisällön levittämiseksi. Sosiaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia, hän pohtii.

Museoiden kansainvälinen palaute on ollut hyvää. Museoita kehutaan mielenkiintoisiksi ja rakennuksia kauniiksi.

Chiméne Bavard

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa IH Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 12,50 €) ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat