Uutiset

Moni liiketila ammottaa tyhjyyttään Heinolassa

Tyhjät liiketilat kertovat kaupunkilaisten ostokäyttäytymisestä, ja ostoksia tehdään paljon Lahdessa, sanoo Heinolan elinvoimajohtaja Heikki Mäkilä.

Heinolassa ja varsinkin sen keskustassa on paljon liiketiloja, jotka ammottavat tyhjyyttään. Keskustan piristäminen vaatisi toimenpiteitä, jonka avulla myös tyhjät tilat saisivat täytettä.

Ongelma ei vallitse pelkästään Heinolassa, mutta heinolalaisia ihmisiä kiinnostaa tietysti se, että miten heidän kaupunkinsa voi ja mitä palveluita sieltä saa. Vaikka palvelutarjontaa on, niin tyhjät liiketilat torin ympärillä eivät kieli hyvää.

– Tämä tiedostetaan täysin ja se on noteerattu esimerkiksi kaupungin strategiapäivityksessä. Keskustan vetovoima pitää turvata ja pitää tunnistaa ulottuvuuksia, joita sen eteen voidaan tehdä. Jos tähän olisi helppo ratkaisu, niin se olisi tehty jo, Heinolan kaupungin elinvoimajohtaja Heikki Mäkilä selvittää.

Liikekiinteistön tyhjenemiseen liittyy monta erilaista seikkaa, mutta selkeää on se, että jos ostovoimaa ei ole, niin liiketoiminta ei ole kannattavaa. Yksi asia johtaa toiseen, ja muutos huonompaan on tapahtuu hiljalleen.

– Tyhjät liiketilat kertovat osittain kaupunkilaisten ostokäyttäytymisestä, ja ostoksia tehdään paljon Lahdessa. Kun ostetaan muualta, niin keskustan liiketoiminta kärsii, ja lähiaikoina myös tieremontit ovat varmasti vaikuttaneet liiketoimintaan.

Kaupungin tavoitteena olisi saada kaupungin keskustasta elävämpi ja estää näivettyminen, mutta mitä ratkaisuja on käytössä?

– Keskustan puitteet on oltava kunnossa. Siisteys, viihtyisyys ja kulkuväylien kunto ovat tärkeitä pointteja. Keskustan täytyy olla paikka, johon halutaan tulla ja kaikille pitäisi olla vähän kaikkea, se loisi jatkoa ajatellen kaupunkikulttuuria. Varsinaisten asukkaiden lisäksi myös turisteille ja kesävierailijoille on annettava kaupungista viihtyisä kuva, Mäkilä pohtii.

– Keskustan asuntokannasta voisi tehdä kaavoituksella tiiviimmän, ja sitä on pohdittu, että olisiko keskustassa hyvä olla enemmän vuokra-asuntoja.

Viihtyisä ympäristö voi luoda jatkossa intoa yrittäjille, ja sitä kautta myös liiketilat alkaisivat kiinnostaa enemmän, mutta myös konkreettisia toimia liiketilojen täyttöön on olemassa.

– Aloitetaan massiivinen markkinointi, jossa tarjotaan kaupungin ulkopuolisille yrityksille liiketiloja Heinolasta. Se poikisi tänne taas lisää työpaikkoja ja elinvoimaa, eli kyllä suunnitelmia on. Se on paljon kiinni meistä, sillä meidän on oltava aktiivisia ja houkutella liiketoimijoita Heinolaan. Esimerkiksi Poppoo-myymälähanke on ollut hyvä esimerkki, että uudet jutut luovat mielenkiintoa. Jos liikkeitä tulee lisää, niin lopulta kaikki vaikuttaa kaikkeen ja useiden palasten yhdistyessä elinvoimaisuus kasvaa.

Yksi tyhjenevistä liiketiloista on torin laidalla sijaitseva Nordean konttori, jonka omistaa Esko Kolli, joka ei kuitenkaan vielä halunnut kommentoida asiaa.

Nordean konttorin lisäksi keskustassa on iso määrä neliötilaa täytettäväksi. Mäkilä katselee tilannetta optimistisesti.

– Meillä on vahvoja toimialoja ja esimerkiksi kasvavat tukijalkayritykset puualalla tuovat Heinolaan lisää työvoimaa. Meillä on myös eteenpäin menevä Prisma-hanke, jonka odotetaan tuovan yli 100 työpaikkaa lisää, Mäkilä kertoo.

Mäkilän mukaan keskustaa on kuitenkin selkeästi tärkein alue, jossa liiketoiminta tulee olla tiivistä.

– On mielestäni todella tärkeää, että keskustassa säilyy laaja ja keskittynyt palveluvalikoima. Markkinointia tehdään liiketilojen täyttämiseksi, ja lisäksi jo nykyisten yrittäjien täytyy tehdä yhteistyötä. Asiaan voidaan vaikuttaa porukalla, ja tilanne saadaan kääntymään positiiviseksi. Jos asioiden annetaan olla ja toivotaan vaan parasta, niin mitään ei tapahdu. Siksi meidän täytyy oikeasti toimia kehittääksemme palvelu- ja koulutusverkkoa.

Nuutti Vihtilä
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat