Uutiset

Sillat korotetaan alikulkua varten

Veneily: Kimolan kanavasta mahtuu isompikin alus tai vene, mutta mastoja on kallistettava, jotta alikulku onnistuu.

Kimolan kanavalla on polkaistu työt käyntiin. Kuva: Nuutti Vihtilä

Kimolan kanavan rakennustyöt etenevät täyttä höyryä eteenpäin. Työmiehet kaivinkoneineen huhkivat kanavaprojektin kimpussa ahkerasti.

Vanhan nippunosturin paikalle tuleva venesulku mahdollistaa veneilyväylän muodostumisen Pyhäjärven ja Konniveden välille. Yksi prosessin tärkeimpiä vaiheita on siltojen korotustyöt.

Kanavalla tosiaan riittää tällä hetkellä työsarkaa ja laajamittaisessa projektissa on monia erilaisia haastavia sekä mittavia työvaiheita.

– Kimolan silta on jo suljettu liikenteeltä ja siellä on remonttia valmistelevat työt käynnissä. Sululla tehdään työpatoja, louhintatöitä, uppotukkipoistoa ja ruoppauksen valmistelua, projektipäällikkö Harri Liikanen kertoo.

Tulevalla kanava-alueella on mittaa yhteensä 5,6 kilometriä, ja sille matkalle osuu kaksi siltaa. Lisäksi Pyhäjärven väylällä sijaitsee Kimolanlahden silta.

Taipaleen ja Kimolan siltoja tulee korottaa nykyisistä mitoistaan peräti niin, että alituskorkeudeksi muodostuu molemmissa 4,8 metriä. Kanavan leveys tulee olemaan muuten 14 metriä, mutta sulun läheisyydessä se kapenee kahdella metrillä.

– Tunneliin mentävää aukkoa joudutaan leventämään, että leveys on se 12 metriä, Liikanen selvittää.

Kanavan ylittävät sillat korotetaan siksi, että esimerkiksi vesibussiliikenne tai muiden vastaavien aluksien alikulku on mahdollista. Taipaleen sillan alikulkukorkeus oli aikaisemmin 2,9 metriä ja Kimolan sillan vastaava lukema oli puolestaan 3,70 metrin verran. Muutos siltojen entisiin alikulkukorkeuksiin on merkittävä.

– Myös 70 metrin mittaisella tunneliosuudella alikulkukorkeus on juuri sen 4,8 metriä. Korkeuden on tietysti hyvä olla sama jokaisessa kohdassa, että isommilla veneillä ei tule ongelmia alituksien suhteen.

Tavallisten moottoriveneiden ja myös isompien aluksien on kuitenkin täysin mahdollista kulkea Kanavasta ongelmitta. Korkeamastoisilla purjeveneillä tekee kuitenkin tiukkaa.

– Purjeveneet eivät mahdu siitä ali ilman, että kaadetaan tai kallistetaan veneiden korkeita mastoja. Kaikissa purjeveneissä maston kallistaminen ei ole edes mahdollista, mutta joissain veneissä on jopa olemassa kallistusta varten kehitelty mekanismi. Kun mastoa liikutellaan, niin on oltava tarkkana, ja se tuottaa muutenkin haasteita, Heinolan Pursiseuran kommodori, Jukka Hietanen kertoo.

Vaikka purjeveneilijät joutuvatkin kallistelemaan mastojaan, niin Kimolan kanava avaa veneilyharrastukseen täysin uusia ulottuvuuksia.

– Olen Pursiseuran edustaja Kouvolan ja Heinolan välisen vesiväylän kannattajien yhdistyksessä, ja etenkin Kouvolan veneilyihmiset ovat kanavasta todella innoissaan, kun heille aukeaa pääsy isommille vesille. Myös Heinolalaisilla veneilijöillä on aiheeseen liittyen paljon intoa, ja varsinkin maantien alittava tunneliosuus on todella kiehtova juttu. Eihän vastaavanlaista kanavaa ole missään muualla Suomessa, joten ajatukset ovat todella positiiviset, Hietanen pohtii.

Nuutti Vihtilä
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat