Uutiset

"Naukkailun jälkeen täytyy jättää hikiliikunta 3-4 päiväksi"

Valmentaja Matti Heikkilä kertoi tekijöistä, jotka hidastavat palautumista. Yksi niistä on alkoholi.

Matti Heikkilä on tehnyt elämäntyönsä Suomen urheiluopistolla Vierumäellä. 37 vuoden aikana hän on ehtinyt tehdä suomalaisille noin 200 000 kuntotestiä. Kuva: Anna Onali-Ovaska

Ylipainon vaaroista uutisoidaan säännöllisin väliajoin, vaikka fokuksen tulisi olla aivan muualla.

– Kaikkein vaarallisinta terveyden kannalta on huono kunto eikä suinkaan tupakointi, ylipaino, kolesteroli tai verenpaine, sanoo valmentaja ja liikunnan erityisasiantuntija Matti Heikkilä amerikkalaistutkimukseen viitaten.

Heikkilällä on väitteensä tueksi paitsi kansainvälinen tutkimus myös ennennäkemättömän suuri määrä dataa. Työuransa aikana Suomen urheiluopistossa Vierumäellä hän ehti tehdä 200 000 kuntotestiä. Joukossa oli sekä tavallisia suomalaisia että huippu-urheilijoita aina Lasse Virénistä lähtien. Lauantaina Heikkilä piipahti Heinolassa nuorkauppakamarin tapaamisessa luennoimassa liikunnasta ja palautumisen merkityksestä.

– Jos miehen vatsan ympärys on alle metri ja naisen alle 90 senttiä, sanon että pitäkää mahanne, Heikkilä sanoo ja saa yleisöltä ilahtuneita nyökkäyksiä.

Sykevälivaihtelu antaa kiistatonta tietoa

Liikuntasuositukset ovat kaikkien tiedossa. Samoin se, että vain viidennes aikuisista noudattaa niitä. Asia ei kuitenkaan ole näin mustavalkoinen, sanoo Heikkilä.

– Osa ihmisistä liikkuu liikaa ja aivan turhaan. Jos ihminen ei huolehdi palautumisestaan, hänen kuntonsa vain huononee vaikka treeniä olisi kuinka paljon.

Nykyään palautumista mitataan usein firstbeat-analyysillä, jolloin ranteessa oleva laite mittaa ihmisen sykevälivaihtelua ympäri vuorokauden. Sykevälivaihtelua seuraamalla saadaan kiistatonta tietoa elimistön kuormittumisesta ja palautumisesta.

Heikkilä on ehtinyt tehdä toistatuhatta firstbeat-analyysiä, ja niiden pohjalta hän luettelee faktoja jotka saavat yleisön hiljaiseksi. Ensinnäkään liikuntaa ei pidä mieltää vain kuntonyrkkeilyksi, saliharjoitteluksi ja tavoitteelliseksi lenkkeilyksi. Jos ihminen on kovin kuormittunut, sopivin treeni on perheen kanssa tehdyt puolen tunnin iltakävelyt. Iltakävelyihin liittyy tarina diplomi-insinööristä, joka tapasi käydä hektisten työpäivien jälkeen kovatempoisilla hiihtolenkeillä. Kotona häntä odottivat perhe ja kotityöt.

– Tämän henkilön kohdalla firstbeat-analyysi osoitti, että hän palautui vuorokaudessa vain yhden tunnin aamuyöstä. Hänen leukansa loksahti, kun sanoin että ainoa sallittu treeni muutamaan kuukauteen on iltakävely ja sekin vain kolme kertaa viikossa.

Monesti on niin, että ihminen ei itse tajua elävänsä niin sanotusti velaksi. Kaikkien testitulosten perusteella voi sanoa yleisesti, että kuormittavin päivä on lauantai. Jos viikonloppunakaan ei ehdi palautua, ihminen suuntaa uuteen työviikkoon jo valmiiksi kuormittuneena tankkaamaan lisää stressiä.

Jo kaksi alkoholiannosta on liikaa palautumisen kannalta

Toinen tärkeä seikka on alkoholi. Nuorkauppakamarilaisten ikäisillä henkilöillä jo kaksi annosta alkoholia kerrallaan on liikaa, jos ajattelee palautumista. Alkoholi heikentää unen laatua niin paljon, että Heikkilän mukaan naukkailun jälkeen ei pitäisi harrastaa hikiliikuntaa 3-4 päivään.

Palautumisen merkitys on alettu hiljalleen ymmärtää. Mutta toisenlaisista ajoista ei ole vielä kovinkaan kauan. Heikkilä kertoo lontoolaisesta konferenssista, johon hänet oli kiinnitetty puhumaan hyvinvoinnista. Päivittäinen luento oli sijoitettu varhaiseen aamuun: kello 5-6.

– Kieltäydyin pitämästä luentoja. Sanoin, että ainut hyvinvointiohjeeni on että ihmisten pitää levätä tuohon aikaan aamusta.

Konferenssin järjestäjä ei pitänyt Heikkilän ratkaisusta. Mutta kymmenen vuoden päästä sama ihminen astui Heikkilän työhuoneeseen, pyysi anteeksi ja sanoi: Olit silloin aivan oikeassa.

Anna Onali-Ovaska
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat