Uutiset

"Pasin ruuista suosikkeja ovat kaikki", toteavat lopettavan ravintoloitsijan asiakkaat

Ravintoloitsija Pasi Joronen lopettaa yritystoiminnan marraskuussa. Hartolassa ruuan kotiinkuljetukset keskittyvät yhdelle yritykselle.

Ravintoloitsija Pasi Joronen lopettaa yritystoiminnan marraskuun alussa. Joronen luopuu henkilöstöravintolasta sekä pito- ja ateriapalvelusta. Jorosen kotiinkuljetettuja aterioita ostaa noin 30 ikäihmistä. Marraskuusta alkaen Wanha Marttala jää Hartolan ainoaksi yritykseksi, joka toimittaa kotona asuville ikäihmisille lämpimiä aterioita.

Ruuan kotiinkuljetusten keskittyminen yhdelle yritykselle vaikuttaa olennaisesti parhaillaan käynnissä oleviin palvelusetelineuvotteluihin. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä etsii hartolalaisia palveluntuottajia ateriapalvelunsa tuottajiksi. Tavoitteena on ottaa käytöön palveluseteli, joka tarkoittaa suoraa rahallista tukea aterioiden ostajille.

– Tähän mennessä olemme löytäneet yhden palveluntuottajan. Palvelusetelin idea kuitenkin on, että asiakkaalla on aidosti vapaus valita käyttämänsä palvelu. Tämä ei toteudu, jos palveluntuottajia on vain yksi, toteaa palvelupäällikkö Piritta Mattila hyvinvointiyhtymästä.

Jorosen lopettamisen myötä vaikuttaa siltä, että Hartolaan ei ole tulossa palveluseteliä.

Ikäihmisille palveluseteli olisi selkeä parannus. Kotihoidon asiakkailla on tiettyjen kriteerien täyttyessä mahdollisuus yhtymän tukemaan ateriapalveluun. Tällöin yhtymä maksaa osan kotiin kuljetetun aterian hinnasta. Hartolassa yhtymän ateriapalvelua saa alle kymmenen henkilöä ja heillä on vain yksi vaihtoehto: kylmän aterian tilaaminen kunnan keskuskeittiöstä. Jos käytössä olisi palveluseteli, valinnanvaraa olisi enemmän.

Valtaosa ikäihmisistä maksaa ateriansa itse. Wanhalla Marttalalla ja Henkilöstöravintolat Pasi Jorosella on paljon sellaisia asiakkaita, jotka eivät saa rahallista tukea yhtymältä.

Tiistaina puolen päivän aikaan Pasi Joronen pakkaa annoksia. Hän kauhoo makkarakeittoa posliinilautasille. Lautasten päälle tulee muovinen kansi. Toinen lounasvaihtoehto on broileriananaskastike. Tilaukset on kirjattu tarkasti vihkoseen. Joku on ilmoittanut, ettei halua riisiä. Yksi ei välitä paprikasta, toinen ei kelpuuta vihreää kasvista. Kaikki toiveet huomioidaan. Sitten on aika hurauttaa pakettiautolla kohti kirkonkylää.

– Ruokaa viedessä juttelen ja katson asiakkaan kuntoa. Minulla on kotihoidon numero siltä varalta, että kaikki ei ole kaikki hyvin. Niin sattuu silloin tällöin, Joronen kertoo.

Matalan rivitalon edustalla on kauniisti kukkiva ruusu ja rollaattori. Asukkaat Vieno Peltonen, 91, ja Sirkka Peltonen, 84, ovat olleet Jorosen tyytyväisiä asiakkaita noin 1,5 vuoden ajan. 60 vuotta yhdessä ollut aviopari saa astella valmiiksi katettuun pöytään.

– Emme laita ruokaa itse enää ollenkaan. Pasin ruuista suosikkeja ovat kaikki, koska jokainen ruoka on niin hyvää, kehuu Vieno Peltonen.

Peltoset eivät ole vielä päättäneet, mitä he tekevät ruokahuoltonsa kanssa sitten kun Joronen lopettaa.

Entä mitä yrittäjä aikoo?

– Yritin etsiä liiketilaa, mutta tarjolla oli vain sellaisia joihin olisi pitänyt tehdä kymmenien tuhansien remontti. Jatkan työuraani hotelli Tallukassa.

Anna Onali-Ovaska
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat