Uutiset

Autoilijan huomiokyky herpaantuu Heinolassa

Laajat risteykset ja nopeuserot johtavat hätäisiin päätelmiin, jotka voivat aiheuttaa vaaratilanteita.

Kuva: Anssi Hietamaa

Heinolan tunnetuimmat liikenne-ansat löytyvät vanhan linja-autoaseman ja lintutarhan ympäristöstä, Laaksokadulta sekä Heinolan kirkonkylästä.

Valinnat perustuvat CAP-autokoulun liikenneopettaja Tero Krekulan havaintoihin. Krekula arvioi kohteita Itä-Hämeen pyynnöstä.

– Lista pohjautuu paitsi omiin havaintoihin, myös keskusteluihin ajotutkinnon vastaanottajien kanssa, hän toteaa.

Krekula on tehnyt Heinolan liikenteessä ajo-opetustyötä kolme vuotta päivittäin. Hän katsoo liikennettä myös ulkopaikkakuntalaisen silmin, koska asuu Lahdessa.

– En ole vielä sokeutunut liikenneympäristölle, kuten käy väistämättä, kun ajaa samalla paikkakunnalla vuosikausia.

Krekulan mukaan listaan olisi voitu ottaa puolisen tusinaa muutakin kohdetta.

– Päädyin näihin, koska paikat ovat vaikeat hahmottaa ja aiheuttavat vaaratilanteita niin paikallisille, kuin ulkopaikkakuntalaisille. Lisäksi ne ovat kohteita, joiden liikenneturvallisuutta voitaisiin helposti parantaa liikennemerkein, ajoratamaalauksin tai pienin risteysjärjestelyin.

Krekulan mukaan heinolalaisten ajokäyttäytymisessä erottuvat samat helmasynnit kuin muuallakin.

– Ajonopeus pyrkii nousemaan suorilla kadunpätkillä liian suureksi. Kun tullaan viiden kympin ajonopeusmerkillä varustetuilta kaduilta keskustan hitaammille kaduille, tahtoo korkea nopeus jäädä päälle saumakohdissa, hän miettii.

Iso osa pyöräilijöistä ja jalankulkijoista ei Heinolassakaan hallitse liikennesääntöjä tai pyörän paikkaa ajoväylillä.

– Tästä aiheutuu ylimääräistä stressiä ja epävarmuutta autoilijoille, kun ei tiedetä voiko väistämissääntöihin luottaa.

Kiitostakin tulee.

– Mielestäni ydinkeskustan liikennejärjestely on erittäin onnistunut.

Torikeskustassa ei ole etuajo-oikeutettuja läpiajokatuja, vaan risteykset ovat pääosin samanarvoisia.

– Tästä seuraa, että autoilijoiden on hiljennettävä joka risteykseen ja mietittävä ajojärjestystä. Kun korttelit vielä ovat lyhyitä, pitää tämä ajonopeudet keskustassa maltillisina.

Asia näkyy muun muassa siten, että keskustan onnettomuudet ovat harvinaisia ja sattuessaankin varsin lieviä.

Suojatielle Krekula ei Heinolassakaan astuisi huoletta.

– Jalankulkijaa ei välttämättä väistetä riittävästi.

Suojatien eteen kohteliaasti pysähtynyt, jalankulkijaa väistävä auto saattaa aiheuttaa giljotiini-ilmiön myös Heinolassa, kun viereisellä kaistalla oleva auto ei pysähdy.

– Torikeskusta on jälleen hyvä poikkeus. Mielestäni autoilijat kunnioittavat erittäin hyvin torin ympäristön suojateitä. Siellä jalankulkijan on turvallista liikkua.

Krekula toivoisi viranomaisen puuttuvan herkemmin pysäköintivirheisiin.

– Minun silmääni pistävät eniten aivan suojatien eteen, kadun varteen pysäköidyt autot, jotka saattavat maata paikallaan useita päiviä. Myös ne muodostavat vaarallisen näkemäesteen, varsinkin suojatietä ylittäville lapsille.

Risteykset

Heinolan vaaranpaikkoja

A.F Aironkadun ja Ratakadun risteys

Ajoväylät ylileveitä. Eri suunnista tuleville syntyy mielikuva, että he ajavat pääväylää. Ajoneuvojen vauhdit nousevat ja muiden vauhtia on vaikea arvioida.

Urheilukadun ja Ratakadun risteys

Urheilukadulta tulevalta jää huomaamatta väistämisvelvollisuus. Tilannetta pahentaa se, että suoralla Ratakadulla on 50 km/t nopeusrajoitus ja ajoneuvot tulevat ristykseen siksi varsin kovaa vauhtia.

Suokannaksentien ja Kirkonkyläntien risteys

Suokannaksentieltä tulijalta jää helposti huomaamatta väistämisvelvollisuus ennen suojatietä ja kevytväylää. Kevytväylältä tulevat mopot ylittävät risteyksen kovalla vauhdilla.

Laaksokadun ja Torikadun risteys. Suojatie/kevytväylä

Autoilijalla väistämisvelvollisuus ennen suojatietä/kevytväylää. Vaativa risteys verottaa tarkkaavaisuutta, näkyvyys kevytväylälle oikealle huono muurin vuoksi.

Laaksotien ja Laukkamäen-kadun suojatie/kevytväylä

Autot kiihdyttävät alamäkeen Laukkamäenkadulta tulevan suojatien/kevytväylän kohdalla. Näkyvyys kevytväylälle oikealle huono.

Esa Arvekari
esa.arvekari@itahame.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 2 vk 0 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat