Uutiset

Hiihtokeskus Purnu kiillottaa profiiliaan

Hartolan Vuorenkylässä sijaitsevan Purnun hiihtokeskuksen valmistautuminen uuteen kauteen on kiivaimmillaan.

Yritys aikoo kasvattaa tunnettuutta ja kävijämääriä muun muassa aiempaa aktiivisemmalla markkinoinnilla.

– Täällä on nyt tekemisen meininki, positiivinen vire, toteaa Vuorenkylän Purnu oy:n toimitusjohtaja Timo Olkkonen.

Yhtiössä on 14 osakasta, joista kymmenkunta osallistuu aktiivisesti hiihtokeskuksen ylläpitoon.

Kun lunta tulee, on haasteena pitää itsestään melua. Timo Olkkonen

Rinteet talkoilla kuntoon

Tämän osoittivat viikonlopun talkoot, joissa ydinjoukko muodostui osakkaista.

– Rinteisiin ja hissilinjalle versoo kesän aikana pajukkoa ja pensaikkoa. Niitämme kasvuston pois, koska se on paikoin niin pitkää, ettei välttämättä lakoonnu lumen ja rinnekoneen alle. Siivoamme rakennuksia ja huollamme koneita, jotta kaikki olisi valmista laskettelu- ja hiihtokauden alkaessa, Olkkonen toteaa.

Sen jälkeen ei puutu kuin yöpakkasia.

– Jatkuvien yöpakkasten turvin pääsisimme tykittämään rinteiden pohjia. Lumikaan ei olisi pahitteeksi. Mitä varhaisemmin syksyllä pysyvä lumi saataisiin, sitä parempi, hän toivoo.

Epävarmuutta ilmassa

Epävarmuuttakin on ilmassa.

Viime vuosien syksyt ovat antaneet odottaa lunta pitkään. Pysyvää lumipeitettä ei ole välttämättä ollut edes jouluna.

– Joulu, uusi vuosi, hiihtolomat ja pääsiäinen ovat Purnulle erittäin tärkeitä. Niiden onnistuessa koko vuoden tulos on pelastettu.

Joulusesonki tärkeä

Alkavalla talvikaudella vuodenvaihde ja hiihtoloma-aika ovat tavanomaista kriittisemmät, sillä pääsiäinen on vasta huhtikuun lopulla, jolloin tuskin on enää lunta.

– Joulun ja vuoden vaihteen asiakkaiden saaminen on entistä tärkeämpää.

Purnu on tottunut toimimaan ahtaassa rakosessa.

– Pohjoisen hiihtokeskuksissa kausi on puoli vuotta. Me kyllä pärjäämme, jos saamme ehjät neljä kuukautta, toteaa aiemmin toimitusjohtajana pitkään ollut Kari Åkman.

Kausikortteja yli odotusten

Uskoa toimintaan tuo edellisen kauden hyvä tulos sekä kausikorttikampanjan onnistuminen.

– Teimme pitkästä aikaa normaalin tuloksen, koska kevättalvi oli hyvä. Kun lumi tuli, oli sitä riittävästi, eivätkä suojat sotkeneet pakkasjaksoa. Rinteet pysyivät huippukunnossa myöhään kevääseen, Olkkonen kertoo.

Yritys ajoitti kausikorttikampanjan Hartolan markkinoille.

– Se meni yli odotusten. Myimme puolisen sataa kausikorttia, joka osoittaa vakiokävijöiden sitoutumishalua. Kausikorttien turvin saamme varmaa vilskettä alueelle.

Tuote kunnossa

Olkkosen mielestä Purnun vahvuus on kunnossa oleva tuote.

– Saamme lähes yksinomaan myönteistä palautetta kävijöiltä. Rinteitä kehutaan vaihteleviksi ja sopivan vaativiksi. Toisaalta lapsille on oma turvallinen rinne ja naruhissi.

Kun lunta tulee, on haasteena pitää itsestään melua.

– Purnua ei edelleenkään tunneta riittävän hyvin. Tänne on reilun kahden tunnin ajo Helsingistä ja reilu tunti Lahdesta. Olemme kaikkien eteläsuomalaisten ulottuvissa. Tälle asialla voimme itse tehdä jotakin, hän miettii.

Perheiden hiihtokeskus

Purnu profiloi itsensä perheiden hiihtopaikaksi.

– Toki haluamme olla kiintoisa kohde myös muille ryhmille.

Laajempaa yleisöä tavoitellaan tapahtumin.

– Koska Purnulla tulee täyteen 30 vuotta, on varsinkin sesonkien yhteydessä ohjelmaa, Olkkonen lupaa.

Purnun palveluja käytti viime kaudella noin 4 600 laskettelijaa ja 1 000 muuta asiakasta.

Esa Arvekari
esa.arvekari@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat