Uutiset

Heinola palaa uudelleen romanttiseen risteilyaikaan - uusi yrittäjä lupaa tilausretkiä Vuolenkoskelle

Rekan lavetilla kohti Heinolaa. Kuva: Esa Arvekari

Kaivorantaan ankkuroitunut romanttinen valkokylkinen laiva liitti viikonvaihteessa puuttuvan palan kaupunkikuvaan.

Historian kirjat kääntyvät kun Heinolasta tulee vuosikymmenten tauon jälkeen risteilykaupunki.

Taustalla on vasta perustettu Heinolan laivaosakeyhtiö, toimijoina laivuri Risto Turunen sekä Valolinnan yrittäjä, toimitusjohtaja Juha Kukkonen.

Laivayhtiössä on Turusen ja Kukkosen lisäksi kolmantena osakkaana Kiinteistökehitysyhtiö Valolinna.

Laiva, luukku ja maisema Jyrängön virralle. Kuva: Esa Arvekari

Puolisataa matkustajaa

M/S Pyhäjärvi on täysin modernisoitu risteilijä, joka voi ottaa viitisenkymmentä matkustajaa.

– Teemme ehkä laivaan vielä muutoksia, jotka mahdollistavat aurinkokannen matkustajaluvun kasvattamisen, Turunen sanoo.

Laiva on Trafin toimesta tarkastettu viime viikolla kuljetuksen yhteydessä.

– Pohja ja rakenteet ovat erittäin hyvässä kunnossa, joten voimme aloittaa testiajot Heinolassa jo tällä viikolla.

Kuva: Esa Arvekari

Kiteeltä Heinolaan

Laiva siirrettiin vesiteitse Kiteeltä Puhoksen kautta Mikkeliin. Heinolaan laiva saapui rekan lavetilla ja laskettiin Jyrängön virtaan järeällä 130-tonnisella nosturilla.

Syksyn ja talven aikana laiva valmistellaan risteilyliikenteen aloittamiseen Heinolasta käsin.

Pääosa liikennöinnistä koostuu ainakin aluksi tilausristeilyistä. Niin ikään valmistellaan vuoroliikenteen aloittamista Heinolasta Vuolenkoskelle kesän vilkkaimman lomakauden ajaksi.

– Vuoroliikenteestä on määrä neuvotella muun muassa Vuolenkosken kyläyhdistyksen kanssa. Haluamme, että toiminta nivoutuu myös heidän tapahtumiinsa. Myös satamajärjestelyt pitää selvittää, Turunen sanoo.

Kippari komentosillallaan. Kuva: Esa Arvekari

Kohteena Kalkkinen

Risteilykohteista Turunen mainitsee muun muassa Kalkkisen ja Manibaarin.

– Moni turisti haluaa nähdä autenttista kyläelämää. Kalkkisista löytyy myös Pihamaan viinitila, joka on toinen kiinnostava nähtävyys. Aiomme käydä neuvotteluja tämänkin reitin avaamisesta.

MS Pyhäjärven lasku Jyrängön virtaan. Kuva: Esa Arvekari

Turunen haluaisi ankkuroitua syvemmin myös kesäteatterin isoon turistivirtaan.

– Haasteena Heinolan kaupungilla on myydä paketteja, jotka sisältävät teatteriesityksen ohella yöpymisen sekä risteilyn.

Lairvuri Turunen otti tuntumaa uuteen työpaikkaansa. Kuva: Esa Arvekari

Kumppanuudet tärkeitä

Kukkosen kiinnostus risteilylaivan hankintaan heräsi Valolinnan keväällä aloittaman kylpylämarkkinoinnin myötä.

– Olemme käynnistelleet laajaa markkinointikampanjaa. Kun kuulin laivahankkeesta heräsi kiinnostukseni heti. Tämä tukee kaikkia matkailuhankkeita Heinolassa.

Pohja on kunnossa, toteavat Juha Kukkonen, Risto Turunen ja kuljetusliikkeen miehet. Kuva: Esa Arvekari

Kukkosen mukaan risteilytoiminta on viisasta rakentaa alun perinkin useiden kumppanuuksien varaan.

– Matkailu on sarka, jossa yhden erillisen risteily-yrityksen olisi mahdotonta toimia omin päin. On kyse laajemmin Heinolan ja Päijät-Hämeen matkailusta.

Laivuri Turunen totesi MS Pyhäjärven päätyneen ehjänä Heinolaan. Kuva: Esa Arvekari

Ensimmäinen tehtävä on varmistaa paikallisten hotellien, majoittajien, matkailuyrittäjien sekä kaupungin kiinnostus risteilytoimintaan sekä liittää risteilyt osaksi heidän matkailupakettejaan.

– Myös Suomen urheiluopisto on viime aikoina avannut yhteyksiä kansainvälisen matkailun suuntaan. Toivomme, että risteilyt sopivat oheistoimintana heidänkin paketteihinsa, Kukkonen sanoo.

Solmut hallussa. Kuva: Esa Arvekari

Markkinointia Aasiaan

Kukkosen mukaan aasialaisturistit ovat jatkossa tärkeä markkinointikohde.

– Aiomme tarjota risteilyjä Visit Finlandin sekä jatkossa Lahti Regionin kautta osana Suomen kansallista ja kansainvälistä markkinointia.

Valolinna on jo aiemmin avannut kanavia muun muassa Kiinaan hyvinvointipalveluja markkinoidessaan.

Ruumasta löytyy täysin varustettu karaokebaari. Kuva: Esa Arvekari
Esa Arvekari
esa.arvekari@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat