Uutiset

Kännykkä ei voi olla laihduttajan paras kaveri

Painonhallinnassa tiukka syömisten kontrollointi ei tutkimusten mukaan edistä pysyvien muutosten saavuttamista.

Kuva: Anssi Hietamaa

Laihduttajille on tarjolla satoja ilmaisia älypuhelinsovelluksia painonpudotuksen tueksi. Useimpiin sovelluksiin kirjataan päivän ateriat mahdollisimman tarkkaan. Sovellukset voivat laskea henkilökohtaisen energiamäärän ja kulutuksen ja varoittaa, mikäli päivän sallittu kalorimäärä uhkaa ylittyä. Käyttäjää voidaan myös muistuttaa veden juonnin tärkeydestä tai unohtuneesta välipalasta.

Sovelluksilla on kuitenkin yksi yhteinen ongelma. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin mukaan ohjelmia ei ole rakennettu niin, että ne tukisivat pysyvää painonhallintaa.

– Ohjelmat kannustavat tiukkaan syömisen kontrollointiin ja ruoan määrän rajoittamiseen, mutta tutkimusten mukaan nämä asiat eivät ennusta lainkaan sitä, että painon putoaminen olisi pysyvää. Pudotetut kilot tulevat sitä varmemmin takaisin, mitä tiukemmin syömistä kontrolloidaan, Borg sanoo.

Ehdoton kielto lisää palkintoarvoa

Toimitus kokeili kahta ilmaista, suomenkieliset ohjeet sisältävää älypuhelinsovellusta sekä Pienet teot -sovellusta, jonka käyttäjät ovat kakkostyypin diabetesta ehkäisevään StopDia-tutkimukseen osallistuvia. Päijät-Häme, Pohjois-Savo ja Etelä-Karjala ovat tutkimuksessa mukana.

Saksalainen Yazio ja Yhdysvalloissa kehitetty FatSecret eivät poikkea merkittävästi toisistaan. Molemmissa pidetään ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa, FatSecretissä voi seurata lisäksi unen määrää. Syödyt ruoka-aineet poimitaan valmiista tietokannasta tai lisätään itse.

Yaziosta voi valita myös lisähaasteen, jos haluaa lopettaa vaikkapa suklaan, sokerin, kahvin, lihan, pikaruokien, sipsien tai pizzan käytön. Käyttäjän on oltava kokonaan ilman valittua tuotetta 21 päivää, ja laskuri seuraa haasteen onnistumista sekunnin tarkkuudella.

Borgin mukaan ehdoton kielto herkkuja kohtaan vain lisää niiden palkintoarvoa.

– Syömiseen on hyvä opetella salliva ja joustava suhtautumistapa, hän sanoo.

Pieniä tekoja, jokaiselle jotakin

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kehittämällä Pienet teot -sovelluksella käyttäjä voi valita itselleen sopivia terveystekoja, joita noudattaa päivittäin. Ajatuksena on, että kun terveyden kannalta hyvää tekoa toistetaan tarpeeksi monta kertaa, se muuttuu automaattiseksi eikä enää edellytä raskaalta tuntuvaa tietoista ponnistelua. Näin myös ihmisen terveystottumusten odotetaan muuttuvan pysyvästi.

Pieniä tekoja voivat olla esimerkiksi täysjyväleivän valitseminen iltapalaksi, lounaan kokoamisen lautasmallin mukaan tai seuraavan päivän eväiden tekeminen valmiiksi ennen nukkumaanmenoa. Sovelluksessa on noin 440 ehdotusta sisältävä pienten tekojen kirjasto, joista esitetään kerrallaan 8 tai 12 vaihtoehtoa. Kalorilaskuria tai ruokapäiväkirjaa ei ole.

Käyttäjän kannalta vaihtoehtoja on niin paljon, että jokainen löytää varmasti jotakin itselle sopivaa. Ohjelma ei kuitenkaan ohjaa valitsemaan vain muutamaa vaihtoehtoa joihin keskittyä, vaan se kannustaa valitsemaan useita tekoja, jolloin jokaisen kirjaaminen päivittäin voi alkaa tuntua työläältä.

Testissä myös tupakoimaton käyttäjä sai muistutusviestejä siitä, että pieniä tekoja olisi hyvä valita savuttomuuden edistämiseksi.

Ei vain tammikuun juttu

Heinolan kaupungin ravitsemusterapeutti Mari Viiru muistuttaa, ettei pysyvä painonhallinta ole vain tammikuun juttu, johon innostutaan hetkeksi ja sitten unohdetaan. Hän kehottaa miettimään, millaiset muutokset tukevat omaa hyvinvointia ja toimivatko ne arjessa pitkään.

Viiru kiinnittäisi huomiota myös stressinhallintaan ja univaikeuksiin.

– Elämässä tuskin tulee sellaista ihannetilannetta, jolloin voisi keskittyä pelkästään painonhallintaan, mutta jos elämäntilanne on kovin haastava, laihduttaminen on viisasta jättää toiseen ajankohtaan.

Lähteenä käytetty Patrik Borgin luentoa ja VTT:n StopDia-tutkimuksen materiaalia, www.stopdia.fi.

Elintapamuutos

Näin pääset kohti terveellisempää elämää

1. Muista syödä säännöllisesti ja kuuntele kehosi nälkäviestejä.

Jos et ole tottunut syömään aamiaista, opettele. Syö kulutukseen nähden riittävästi. Vireystilan ja verensokerin kannalta on järkevää syödä tasaisesti pitkin päivää, jolloin pahin nälkä ei kerry iltaan.

2. Liiku, mutta omaan tahtiisi.

Jonkun toisen tekemä liikuntasuunnitelma ei motivoi pitkään. Liikunnan on oltava itselle mieleistä. Jos olet aloittelija, etene pienin askelin ja unohda suorituspaineet. Kävelylenkki kerran viikossa on parempi kuin ei lainkaan liikuntaa.

3. Pidä huolta itsestäsi myös lepäämällä riittävästi.

Vinkit antoi Heinolan kaupungin ravitsemusterapeutti Mari Viiru
Anna-Kaisa Kallio
anna-kaisa.kallio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat