Uutiset

Prisman kaava pian valmis, katuasiat on suunniteltava myös jatkokäyttöä ajatellen

Osuuskauppa Hämeenmaan Heinolaan suunnitteilla olevan Prisma-hypermarketin kaava-asiat etenevät. Kaupunginarkkitehti Harri Kuivalainen kertoo, että luontoselvitykset on tehty, samoin kaupalliset selvitykset ja selvennetty myös sitä, olisiko hypermarketilla mahdollisuuksia sijoittua keskustaan.

– Keskustaan Prisma ei mahdu. Sille ei ole riittäviä tonttineliöitä eikä parkkipaikkoja. Suunnitellulla sijainnilla Hämeenmaa varmasti tavoittelee myös siivua moottoritiellä kulkevasta liikenteestä, sanoo Kuivalainen.

Sijaintiin liittyy myös merkittäviä kustannustekijöitä. Kuivalainen sanoo, että ainoa edes teoriassa mahdollinen paikka keskustassa olisi S-marketin kohdalla, jos korttelia laajennettaisiin taaksepäin. Prisma vaatisi nykyistä markettia enemmän neliöitä, eli muutostöitä, jotka puolestaan tarkoittavat kustannuksia.

Luontoselvityksen mukaan esteitä rakentamiselle Tähtiniemeen suunnitellulle paikalle ei ole. Kuivalainen kertoo, että tehdyn selvityksen mukaan luontoarvot sijoittuvat alueella eri kohtaan.

Hanke on selvitysten mukaan sekä mahdollinen että järkevä, myös kaupungin kannalta ajatellen. Elinvoimajohtaja Heikki Mäkilä

Kaavasuunnitelmaa tehnyt kaavoitusarkkitehti Juha Poskela kertoo, että kaupallisen selvityksen mukaan etuliikkeitä ei ole tulossa siinä määrin, että niillä olisi keskustan liikkeisiin huomattavia vaikutuksia. Kuivalaisen mukaan tarvittaessa voidaan vielä pyytää konsultilta asiasta lisäselvityksiä.

Heinolan elinvoimajohtaja Heikki Mäkilä pitää Prisma-hanketta perusteltuna. Sijainti on todettu myös esimerkiksi maakuntakaavassa hypermarketeille sopivaksi alueeksi.

– Hanke on selvitysten mukaan sekä mahdollinen että järkevä, myös kaupungin kannalta ajatellen. Se tuo uusia työpaikkoja sekä vähentää tarvetta asioida esimerkiksi Lahdessa, sanoo Mäkilä.

Kaavaluonnosta on kaupungilla tehty yhdessä Hämeenmaan kanssa, ja prosessit tehty niin, että asiat menisivät eteenpäin mahdollisimman sujuvasti.

– Liittymä tontille vaatinee lisätilaa, sillä sen on oltava kiertoliittymä. Joudumme mahdollisesti lohkaisemaan Citymarketin tontista palan sitä varten, joten myös heihin on pidetty yhteyttä, kertoo Poskela.

Kuivalaisen mukaan on parempi tutkia asioita jo alkuvaiheessa ennemmin laajasti kuin liian pienesti.

– Siksi nyt on syytä miettiä alueen kehittämisen vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia laajemminkin.

Citymarketin tontin omistajataholta kerrotaan, että tontilla on käyttämätöntä rakennusoikeutta ja tontin jatkokehittämistä tutkitaan jatkuvasti.

Poskela huomauttaa, että katuasiat on suunniteltava niin, että ne palvelevat jatkossa tarvittaessa muutakin käyttöä kuin liikennettä hypermarkettiin.

– On kiinnitettävä huomiota näihin asioihin jo nyt, ettei tulevaisuudessa pääse syntymään johonkin kohtaan pullonkaulaa.

Kaavaluonnos valmistuu parin viikon sisällä. Kun luonnos on julkaistu, se on nähtävillä esimerkiksi kaupungin verkkosivuilla kuukauden ajan. Tuona aikana kaavasta on mahdollista esittää mielipiteitä.

Kuivalainen korostaa, että kaavaluonnoksen luonteeseen kuuluu se, että sitä vielä kehitetään.

– Kaavaluonnoksen jälkeen valmistuu kaavaehdotus, joka sekin on 30 päivää nähtävillä.

Kaavalla voi myös määrätä rakennuksen ulkonäöstä.

– Jo louhinnalla on itsessään maisemallisia vaikutuksia, ja toki rakennus näkyy hyvin. Ketjuilla on myös omat brändivärinsä, joita Hämeenmaakin luultavasti haluaa käyttää.

Lopullisesti kaava hyväksymisestä päätetään valtuustossa.

Hypermarket

Prisman tontin kaavoitus

Heinolan kaupungin tekemä kaavaluonnos on valmis julkaistavaksi lähiaikoina.

Kaavan hakijana on UPM-Kymmene oy, jolla on suunnitelma kaavoittaa tontti Osuuskauppa Hämeenmaan tavarataloa varten.

Luontoselvitys ja kaupallisten vaikutusten arviointi ovat valmistuneet.

Kaupallisten vaikutusten arvioinnin teki WSP Finlandin Tuomas Santasalo.

Tavaratalon kokoarvio on 8 000–10 000 neliötä ja työntekijämäärä 100–150.

Hämeenmaan toimitusjohtajan Olli Vormiston mukaan Prisman keskustavaihtoehto on liian kallis (IH 19.9.2018).

Keskustaan ei mahdu riittävästi parkkipaikkoja, joiden kokonaistarve hypermarketille olisi 700 paikkaa.

Tavaratalo on toiminnassa aikaisintaan vuonna 2020.

Heini Kuusela
heini.kuusela@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat