Uutiset

Näinkin voi käydä: heinolalainen Hanna Valonen haettiin S-marketin kassalta Historic-rallisarjan EM-kiertueelle

Vauhtia rakastava kolmen lapsen äiti haaveili vuosia rallikartanlukijaksi pääsemisestä. Kun unelma toteutui, konserttikantele jäi pölyttymään ja vihko täyttyi uudenlaisista nuoteista.

Hanna Valonen kisaa EM-sarjassa Klaus Wilkmanin kartanlukijana. Sarja käynnistyi viime viikonloppuna Koillis-Espanjan Gironassa. Kuva: Tuukka Johansen

Hanna Valosen nuottivihko on päällystetty pinkillä hiilikuituteipillä.

Kun vihkon aukaisee, sen sivuilla näkyy nuottiviivastojen sijaan ruudukkoja, joissa lukee vaikkapa:

”VHi 5 pOHI 5 VE- 5.”

– Vasen hidas mutka. Viisikymmentä metriä väliä. Pitkä oikea hidas mutka, viisikymmentä metriä väliä. Vasen eri miinus, Valonen tulkitsee.

– Kuljettajalle ilmoitetaan mutkan suunta, jyrkkyys ja muut ohjeet, jotka kuvaavat sitä, miten mutka on ajettavissa.

Ensimmäinen ulkomaan kisa Espanjassa

Osaa Valonen lukea musiikkinuottejakin, mutta rallin nuotit ovat vieneet naista jo kymmenen vuoden ajan siinä määrin, että hiljattain hän lahjoitti konserttikanteleensakin pois.

Alussa mainitut nuotit heinolalainen Valonen luki viime viikonloppuna rallikuljettaja Klaus Wilkmanin kartanlukijana Rally Costa Bravassa, Historic-sarjan EM-osakilpailussa, joka ajettiin Espanjan Gironassa. Se oli Valosen ensimmäinen kisa ulkomailla.

– Äärimmäisen avartavaa. Luonto oli sellaista peikkometsää. Ja ne tiet! Ne olivat asfaltilla päällystettyjä vuoristoserpentiinejä, hyvin hitaita ajaa. Minulle ei normaalisti ikinä tule paha olo, mutta nyt se tuli jo nuotinnuksen aikana, Valonen kuvailee.

Joskus viime vuoden puolella kuljettaja Wilkman pölähti Valosen työpaikalle heinolalaisen S-marketin kassalle, kun ei ollut onnistunut tavoittamaan häntä puhelimitse.

– Et vastaa puhelimeesi. Soita illalla, hän pyysi.

Illalla Wilkmanin asia selvisi:

– Lähdetkö mukaan istumaan Historicin EM-sarjan?

– En todellakaan, Valonen vastasi, sillä yhteensä yhdeksän viikkoa ulkomailla kuulosti vuorotyötä tekevälle perheenäidille mahdottomalta yhtälöltä. Mihin laitan lapset, kun puoliso on matkatöissä? Miten muka saisin niin paljon vapaata töistä?

Jo puhelun aikana puoliso Janne Kukkonen kuitenkin tökki häntä kylkeen. Mieti nyt vielä. Euroopan kiertue!

Niinpä Valonen rohkaistui kysymään asiaa työnantajalta, joka kannustaen myönsi tarvittavan määrän palkatonta vapaata.

Sitten Valonen soitti äidille.

– Kai sanoit, ettet voi lähteä, tiedusteli äiti.

Tämä vuosi on Hanna Valoselle erityinen, sillä hän osallistuu ensi kertaa kaikkiin Historic-EM-sarjan osakilpailuihin. ”Se ei olisi mahdollista ilman työnantajani, puolisoni, äitini ja lasteni isän apua”, hän kiittää. Kuva: Sami Lettojärvi

Kartanlukijana toimiminen oli salainen haave

Äiti saa tässä tapauksessa hiukan syyttää itseään, sillä juuri hänen vanavedessään tytär päätyi Heinolan Urheiluautoilijoiden ja AKK:n toimintaan sekä rallin pariin. Toimitsijan tehtävät Valonen aloitti sangen nuorena, yhdeksänvuotiaana.

– Se taisi olla autosuunnistuskisan rasti. Istuin tarkastusasemalla, ja tehtäväni oli kerätä kuskeilta eväsbanaanien kuoret, jotta he eivät roskaisi niillä ympäristöä, hän muistelee huvittuneena.

23-vuotiaana Valonen oli ensi kertaa erikoiskoepäällikkönä ja odotti silloin esikoistaan. Kaikki kolme tytärtä ovat äitinsä tavoin kasvaneet osaksi suurempaa perhettä eli autourheiluyhteisöä.

– Raukkaparat, jo tissivauvasta asti, Valonen nauraa.

Valonen oli itsekin ”yhtenä pojista” ajanut jo 16-vuotiaasta asti jääradoilla ja nauttinut vauhdista, muttei varsinaisesti ajanut kilpaa. Pitkäaikainen salainen haave oli, että hän pääsisi kartanlukijaksi.

– En kuitenkaan uskaltanut ajaa asiaa eteenpäin ja lähteä kyselemään, hän muistelee.

Kerran hän kuitenkin sattui avaamaan suunsa oikeassa paikassa. Hän työskenteli tuolloin Hartolassa huoltoasema Jari-Pekassa, jossa rallikuljettaja Jouko Santalan huoltomiehet kävivät kahvilla. Heille Valonen tuli sanoneeksi, että olisi hienoa päästä kyytiin.

– Menivät sitten sanomaan, että hei Jouko, me löydettiin sulle kartturi!

Hanna Valosen rakkaimpiin saavutuksiin kuuluvat Lahden Historic-rallikisan voitot omassa luokassa ja kategoriassa sekä toimitsijan tehtävistä myönnetty AKK:n hopeinen ansiomerkki. Kuva: Sami Lettojärvi

Ensimmäisestä kerrasta koukkuun

Valosella oli ikää reilut kolmekymmentä, vuosi oli 2009, auto oli Alfa Romeo Giulia Super ja paikka oli Jouko Santalan pelto Hartolassa. Siellä Valonen hyppäsi ensi kerran kyytiin kokeilemaan, ja se oli menoa.

– Se oli sikamakeeta, hän sanoo kasvot loistaen.

– Joku oli varoittanutkin, että kun ekan kerran menet kyytiin, et enää tule pois.

Pian Valonen ajoi Santalan kanssa ensimmäisen kisansa. Se oli Iisalmi Ralli.

Pian tuli lisää kisoja ja kuljettajia.

– En ole hirveästi markkinoinut itseäni. Pyyntöjä vain alkoi tulla, Valonen kuvailee.

Pitkäaikaisin yhteistyökumppani on Heikki Westerlund, jonka kartturina Valonen on vanhojen autojen Historic-kisoissa saavuttanut tähän asti parhaat sijoituksensa:

– Vuosina 2014 ja 2015 voitimme Lahti Historicin omassa kategoriassamme ja luokassamme.

EM-sarja on Hanna Valoselle uusi aluevaltaus, joka vie hänet Espanjan ohella Tsekkiin, Belgiaan, Itävaltaan, Italiaan, Unkariin ja Lahteen. Kuva: Tuukka Johansen

"En ole ikinä pelännyt"

Hyvä sijoitus tuntuu hienolta, mutta Valosen mukaan se ei tässä harrastuksessa ole tärkeintä.

– Suurin liikkeellepaneva voima on elämys, tunnelma, kokemukset. Vauhti on parasta. Ja se adrenaliinipiikki! Mieheni kanssa naurammekin, että ei tarvitse olla iso vika, kunhan se on korvien välissä, hän nauraa.

– Myös mieheni ajaa rallia ja toimii kartturina. Olemme ajaneet yhdessäkin pari kisaa, ja se oli mielettömän hauskaa!

Jo lähtöviivalla pulssi on yli sata.

– Suoritus vaatii täydellisen keskittymisen ja nuotilla pysymisen. Kello-kartta-kuljettaja on kartturin pyhä kolminaisuus. Otan aikaa, sillä määrätyillä hetkillä on oltava tarkastusasemilla. Autossa lämpötila voi olla 50–60 astetta. Maalissa hiki valuu päästä, Valonen kuvailee.

– Onnistumisen riemu on mahtava, jos pätkä tulee hyvin.

Rallissa voi tapahtua kaikkea mahdollista.

– Hyppy voi mennä pitkäksi, ja päädymme ulos tieltä. Kuljettaja voi saada lämpöhalvauksen. Voidaan juuttua lumihankeen tai mutaan, myöhästyä tarkastusasemalta, joutua sumaan tai kolariin, pyöriä puolitoista kierrosta ympäri, Valonen kertoo.

– En ole silti ikinä pelännyt.

Rallin miesvaltaisessa maailmassa Valoseen on suhtauduttu reilusti – mitä nyt joskus on naljailtu kartturin muumivihkoille.

– Naiset ovat usein tarkan kartturin maineessa, hän huomauttaa.

Muilta kuin kuljettajilta perheenäidin harrastus on välillä kirvoittanut oudoksuvia kommentteja. Ai sulla on kolme lasta ja pyörit täällä? Mitä päässäsi liikkuu, kun perheenäitinä riskeeraat terveytesi vapaaehtoisesti?

– Pitääkö olla vanhapiika jotta voi harrastaa tätä, Valonen tuhahtaa.

– Toki tiedostan riskit, mutta meillä on kypärät ja turvakaaret. Luulen, että paljon suuremmassa vammautumisen vaarassa olen nelostiellä tavallisessa liikenteessä.

Kisoja eri puolilla Eurooppaa

Viime viikonloppuna alkanut EM-sarja on Valoselle kutkuttava uusi aluevaltaus, joka vie hänet Espanjan ohella kisaamaan myös Tsekkiin, Belgiaan, Itävaltaan, Italiaan ja Unkariin – ja kotoiseen Lahteen.

– Ehkä eniten odotan kisaa Italiassa Elban saarella, sillä sitä on kehuttu paljon. Koko kaunis saari on täytetty rallilla, ja saan sinne mukaani koko perheen – 12-henkisen kannustusjoukon, hän iloitsee.

– Toinen kohokohta on Lahden Historic, kotikisa jota omankin seuran jäsenet ovat mukana järjestämässä.

Jos terveyttä piisaa, tässä lajissa ikäraja ei häämötä vielä pitkään aikaan. Valosella on mielessä muuan esikuva.

– Toivon, että pystyisin samaan kuin legendaarinen italialainen naiskartturi Fabrizia Pons, joka on istunut todella nimekkäiden kuskien kyydissä. 63-vuotias rouva ajaa edelleen, Valonen hämmästelee.

– Kävin häntä moikkaamassa Espanjan kilpailussa ja ihmettelin, miten energinen ja valovoimainen hän on.

Hannan poiminnat

3 kisaa, jotka jäivät mieleen

1 Iisalmi Ralli 2009. Se oli minulle kartturina kaikkein ensimmäinen.

2 Neste Rally vuonna 2012. Olimme Heikki Westerlundin kanssa nolla-auto eli yksi etuautoista, jotka varmistavat reitin ennen kisaa. Hieno kokemus!

3 Vuoden 2014 Lahti Historic Rally. Kategoria- ja luokkavoitto, yleiskilpailun yhdeksäs sija. Se tuntui loistavalta!

Kaisa Hako
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat