Uutiset

Kimolan kanavan sillat valmistuvat etuajassa

Vesiväylän kaivuu ja ruoppaus odottavat jäiden lähtöä.

Rakennustyöt Kimolan kanavalla valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Kuva: Ari Viuhko

Kimolan kanavan kahdella siltatyömaalla urakka valmistuu näillä näkymin etuajassa. Vesiväylän rakennustyöt ovat edelleen talven takia tauolla, mutta ne pääsevät alkamaan lähiviikkoina. Projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta arvioi, että hanke pysyy aikataulussa. Vesiväylätyötkin valmistuvat loppukesällä ja kaikki työt saadaan tehtyä vuoden loppuun mennessä.

– Kaikki louhintatyöt on nyt tehty. Osasimme varautua talveen hyvin, mutta nyt odotamme kovasti sään lämpenemistä ja jäiden lähtöä, jotta väylien kaivuu- ja ruoppaustyöt päästään kunnolla aloittamaan, Liikanen toteaa.

Viime vuoden heinäkuussa alkaneessa hankkeessa Konniveden ja Iitin Pyhäjärven välinen Kimolan uittokanava muutetaan veneilykäyttöön. Nykyinen kanava ruopataan ja levennetään, ja siihen tehdään veneliikenteen vaatimat eroosiosuojaukset.

Maaperän pehmeyden aiheuttamista haasteista selvittiin odotettua paremmin. Projektipäällikkö Harri Liikanen

Siltoja rakennetaan kiivaalla tahdilla

Siltatyömailla tehdään Liikasen mukaan töitä kiivaalla tahdilla. Hankkeessa uusitaan ja korotetaan kaksi kanavan ylittävää siltaa, Kimolan silta ja Taipaleen yksityistiesilta. Kimolan silta on ollut hankkeen vuoksi suljettuna viime vuoden elokuusta lähtien.

– Betonityöt saadaan valmiiksi toukokuun aikana, ja työt viimeistellään kesäkuussa. Liikenteelle molemmat sillat saadaan avattua loppukesällä, Liikanen sanoo.

Siltojen ja väylien lisäksi kanava-alueelle on valmistumassa 12 metrin korkuinen venesulku sekä hankkeen erikoisuus, noin 70 metriä pitkä venetunneli. Aiemmin Suomessa ei ole laajennettu olemassa olevaa tunnelia veneiden kulkemiseen sopivaksi.

– Sulun rakentaminen jatkuu tämän vuoden loppuun. Tunnelin kallionlujitus on jo saatu valmiiksi. Venelaituriin tehdään vielä rakenteita, ja ne valmistuvat sulun kanssa samassa aikataulussa, Liikanen sanoo.

Näkyvimmät muutokset entiseen maisemaan verrattuna voidaan havaita juuri sulun kohdalla, jonne on pystytetty torninosturi. Vanha nippunosturi on purettu pois.

– Sulun ja siltapaikkojen kohdilta voi jo hahmottaa, miltä alue tulee näyttämään. Koska rakennustyöt ovat vielä käynnissä, ulkopuoliset eivät voi mennä vielä tutkimaan aluetta. Työmaalla on useita korkeita paikkoja, joissa on putoamisen vaara, Liikanen huomauttaa.

Pehmeä maaperä toi haasteita

Kimolan kanavahankkeen suurimpana haasteena on ollut pehmeä maaperä. Alueella on useita kalliomuodostumia ja laaksoja, joissa on pehmeitä maa-aineksia. Hankalan maaperän takia kanava sai eduskunnalta 5,2 miljoonan euron lisärahoituksen viime kesänä.

– Maaperän pehmeyden aiheuttamista haasteista selvittiin odotettua paremmin hyvän suunnittelun ansiosta. Pahimmat paikat, jotka mietityttivät etukäteen, on jo saatu ohitettua. Toisaalta tunnelin louhinnassa kallionlaatu osoittautui odotettua huomattavasti työläämmäksi kuin etukäteen odotettiin, Liikanen sanoo.

Matkailuun uusia mahdollisuuksia

Kimolan kanavan valmistuminen avaa uusia mahdollisuuksia alueen matkailun kehittämiseen. Kymenlaakson virkistysalueyhdistys on jättänyt hankehakemuksen kahden retkisataman eli Hiidensaaren ja Vasikkasaaren kehittämisestä, jotta satamat sopisivat myös isojen veneiden tarpeisiin.

Toiminnanjohtaja Jukka Kinnusen mukaan hakemuksen käsittelypäätöstä odotetaan kesä-heinäkuussa.

Hanke

Kimolan kanava

Kimolan kanava yhdistää Kymijoen Päijänteelle, ja edelleen Vesijärven sekä Keiteleen ja Kansallisveden vesistöihin

Rakentaminen toteutetaan kolmessa eri urakassa: Kreate oy toteuttaa sulku- ja väyläurakat sekä Destia oy rakentaa sillat.

Työt käynnistyivät heinäkuussa 2018.

Arvioitu valmistumisajankohta on vuoden 2019 loppuun mennessä, jolloin kanava olisi auki veneilykaudella 2020.

Hankkeen kustannusarvio on 20,8 miljoonaa euroa, josta valtion rahoitusosuus on 2/3 ja alueen kuntien eli Heinolan, Iitin ja Kouvolan osuus on 1/3.

Valmistuttuaan kanava jää Kouvolan kaupungin omistukseen.

Lähde: vayla.fi, kouvola.fi
Anna-Kaisa Kallio
anna-kaisa.kallio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat