Uutiset

Yhden luukun malli toimii kankeasti Heinolassa

Toimeentulotukea hakevat asiakkaat eivät aina ymmärrä Kelan päätöksiä, vaan he kääntyvät kaupungin palveluohjauksen puoleen.

Palveluohjaaja Heidi Kantanen on huolissaan asiakkaista, joiden on vaikea ymmärtää Kelan päätöksiä. Kuva: Taina Kivijärvi

Osa asiakkaista on selkeästi hyötynyt siitä, että perustoimeentulotuen hakeminen siirtyi kunnilta Kelaan vuoden 2017 alusta. Valtakunnalliseen uudistukseen mahtuu myös monenlaisia ongelmia.

Palveluohjaaja Heidi Kantanen Heinolan kaupungin sosiaali- ja terveystoimen palveluohjauksesta kertoo, että hyötyjiä ovat asiakkaat, jotka osaavat toimia itsenäisesti ja lähettää liitteet netissä.

– Ne, jotka hakevat toimeentulotukea ensimmäistä kertaa tai tosi harvoin, kohtaavat usein ongelmia, hän kertoo.

Yksi luukku ei toimi

Kaunis ajatus yhden luukun periaatteesta ei toimi.

Käytännössä kaupungin palveluohjaus tekee Kelan töitä, koska ihmiset tulevat sinne kysymään neuvoa toimeentulotuesta ja hakemaan apua.

– Se työllistää meitä tosi paljon, Kantanen sanoo.

Ongelmia tulee jo siitä, että Kelan päätökset ovat virallisia päätöksiä, joiden teksti ei aina aukea asiakkaille.

Tosi pulassa ovat Kantasen mukaan ne, joilla on esimerkiksi oppimisvaikeuksia, tarkkaavaisuuden ongelmia, päihde- tai mielenterveysongelmia tai joiden äidinkieli on jokin muu kuin suomi.

Aina ei auta sekään, että ihmiset soittavat Kelaan ja pyytävät suomentamaan päätöksen.

– Asiakkaat kertovat, että Kelan virkailija lukee puhelimessa saman päätöksen ääneen. Kun he eivät sitäkään ymmärrä, he tulevat tänne. Kerron sitten saman asian selkokielellä, Kantanen sanoo.

Iäkkäillä vaikeuksia

Etenkään iäkkäät ihmiset eivät aina täysin hahmota, mitä Kelan lähettämässä paperissa lukee.

– He voivat tyytyä kielteiseen päätökseen, vaikka siinä ei olisi huomioitu esimerkiksi sähkölaskua tai julkisen terveydenhuollon maksuja, Kantanen mainitsee.

Jos lasku jää maksamatta, maksumuistutuksesta tulee asiakkaalle nopeasti lisäkuluja.

– Asiakkaan tilanne on ehtinyt mennä monesti hyvin monimutkaiseksi ja hankalaksi siinä vaiheessa, kun hän tulee meille, Kantanen sanoo.

Pääsääntöisesti Kelan päätös toimeentulotuesta perustuu laskelmiin asiakkaan tuloista ja menoista. Joillekin paljon asioiville on nimetty Heinolan Kelassa oma työntekijä.

Kelalla on hyvin pienet mahdollisuudet käyttää harkintaa päätöksenteossa.

– Kelalla on tulosvastuu: päivässä on tehtävä tietty määrä päätöksiä. Siinä ei kauheasti jää aikaa harkinnalle, Kantanen toteaa.

Perjantaisulku haittaa

Asiakkaille tuottaa hankaluuksia myös se, että perjantaisin, juuri viikonlopun alla, Heinolan Kela on suljettu muilta kuin ajan varanneilta.

– Tilanne on vaikea esimerkiksi silloin, jos ihminen saa perjantaina iltapäivällä lääkäriltä reseptin eikä hänellä ole rahaa ostaa lääkkeitä tai jos lapsiperheeltä on katkaistu sähköt perjantaina, Kantanen selvittää.

Ongelma on siinä, miten asiakas toimittaa Kelaan tiedon tai pyynnön, kun toimipiste on perjantaisin kiinni. Soittaminenkaan ei onnistu, jos asiakkaalla ei ole puhelimessaan puheaikaa.

– Usein asiakkaalle jää ainoaksi mahdollisuudeksi tulla sosiaalitoimeen tai odottaa maanantaihin ja mennä silloin Kelan konttoriin kysymään neuvoa, Kantanen sanoo.

Kelalla on sosiaalihuoltolain mukainen velvollisuus ohjata asiakkaita tarvittaessa eteenpäin erilaisen tuen piiriin.

Heidi Kantanen kertoo, että Kelalta tulee kuntaan niin sanottuja automaatti-ilmoituksia.

– Mutta huoli-ilmoituksia ei tule meille edes kuukausittain vaikka hakemuksen liitteissä näkyisi, että asiakkaalla on peliongelma, pikavippejä tai usean kuukauden vuokrat maksamatta, hän sanoo.

Perustoimeentulotuki

Heinolassa tukea saa yli tuhat kotitaloutta

Heinolassa Kelan maksamaa perustoimeentulotukea sai vuonna 2018 yhteensä 1 095 kotitaloutta.

Tuen saajista yksinasuvia oli 689, muita yhden hengen kotitalouksia 152.

Muut yhden hengen kotitaloudet ovat yhteistaloudessa asuvia henkilöitä, esimerkiksi kimppakämpässä asuvia kaveruksia.

Lapsettomista pareista perustoimeentulotukea sai Heinolassa 68.

Perheistä, joissa on alle kouluikäisiä lapsia, perustoimeentulotukea sai 102. Niistä yksinhuoltajaperheitä oli 62.

Perustoimeentulotukea voi saada henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin.

Toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto.

Perustoimeentulotuen lisäksi voi hakea kunnalta ehkäisevää ja täydentävää toimeentulotukea.

Lähde: Kela

Taina Kivijärvi
taina.kivijarvi@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat