Uutiset

Viisi minuuttia lisää matka-aikaan on liikaa

Pikavuorot Jyväskylään pyyhkäisevät valtatie 4:ää pitkin usein Heinolan ohi. Onnibusin kaupallinen johtaja perustelee pysähtymisten vähyyttä matka-ajalla.

Kaivokadun pysäkiltä pohjoisen suuntaan pääsee Mikkeliin ja Kuopioon, mutta harvemmin Jyväskylään. Kuva: Heini Kuusela

Jos Heinolasta haluaa julkisilla kulkuneuvoilla Jyväskylään tai päinvastoin, on helposti ongelmissa.

Pulmallinen on esimerkiksi tilanne, jossa Jyväskylästä pitäisi päästä Heinolaan sunnuntaina ennen aamukymmentä ja palata illaksi takaisin.

Aikatauluhaku antaa Heinolan suuntaan vaihtoehdot, joista yksikään ei ole käyttökelpoinen: ennen kymmentä perillä on kolme aamuyöllä lähtevää vuoroa, joista varhaisin lähtee puoli kahden aikaan yöllä ja myöhäisin varttia vailla kolme.

Aamulla puoli kymmeneltä Jyväskylästä lähtevä bussi ehtii Heinolaan yhdentoista jälkeen.

Jyväskylään päin sentään pääsee illaksi, jos lähtee viiden tai kuuden jälkeen. Myöhemmin vuoroja ei enää kulje.

Arkisin tilanne on vielä huonompi.

Heinolasta Jyväskylään aikovilla ei ole montaa vaihtoehtoa. Aamulla ennen neljää ja alkuillasta viiden aikaan lähtevien vuorojen välissä ei ole yhtään lähtöä.

Arkena Jyväskylästä ei pääse Heinolaan kello 13 jälkeen minkään yhtiön vuoroilla.

Pysähdysten lisäämiseksi nettiadressi

Heinolalainen Kai Virtanen havahtui ongelmaan, kun tyttärien Pohjois-Suomesta kylään saapuvia kavereita haettiin milloin Hartolasta, milloin Lahdesta sopivien Heinolaan saapuvien vuorojen puuttuessa.

– Muutimme muutama vuosi takaperin Torniosta Heinolaan ja tässä ajassa vuorot ovat huonontuneet merkittävästi.

Virtanen on itse joutunut tekemään niin, että Jyväskylästä hän on matkustanut Lahteen ja tullut sieltä paikallisliikenteen bussilla Heinolaan.

Virtanen on laittanut liikkeelle nettiadressin, jonka hän toivoo vaikuttavan vuoroihin. Tähän mennessä adressin on allekirjoittanut 219 henkilöä.

– Jos tämän avulla saisi vaikka Tähtihoville pikavuoropysäkin.

Virtanen on saanut pariin otteeseen Onnibusin asiakaspalvelusta vastauksen, että asia viedään tiedoksi eteenpäin.

Helsinkiin ja Mikkeliin pääsee helpommin

Virtasesta tuntuu hullulta, että esimerkiksi Onnibusin vuorot ajavat heidän kotinsa ohi vain joidenkin satojen metrien päästä. Lahden kautta tehtävän lenkin takia matka-aika pitenee tunnilla.

Heinolasta Mikkeliin pääsee arkisin kahdellatoista vuorolla, samoin sunnuntaisin. Helsinkiin vuoroja on Heinolasta lähes parikymmentä.

Onnibusin kuljettajien kanssa jutellut Virtanen kertoo, että Savon reittiä ajavilla kuljettajilla on taukopaikka Heinolan keskustassa.

– Ihmetyttää, että Keski-Suomen vuorot eivät täällä käy.

"Matka-aika on merkittävä kilpailuetu"

Onnibusin kaupallinen johtaja Petteri Rantala kertoo, että heillä pysähtymisten vähyys johtuu vaikutuksista matka-aikaan.

– Reiteillämme valtatiellä 4 kulkee matkustajia niin Jyväskylästä kuin Oulusta asti Lahteen ja Helsinkiin. Näillä matkoilla matka-aika on merkittävin kilpailuetu, josta ei kokemuksemme perusteella voi tinkiä ilman kannattavuuden heikkenemistä.

Rantalan mukaan pysähdys Tähtihovillakin vaikuttaisi matka-aikaan helposti viisi minuuttia. Yhtiössä ei olla erityisen luottavaisia sen suhteen, että pysäkki palvelisi asiakkaita riittävän hyvin suuren kysynnän aikaansaamiseksi.

Onnibusin valtatien 5 reitti kulkee Heinolan kautta.

– Koska Lahden ja Jyväskylän välillä ei kulje suoraa junarataa, mutta Kuopiosta ja Mikkelistä Lahteen pääsee junan kyydissä nopeammin, olemme pyytäneet valikoimaan Lahden ja Heinolan kesken eri pysäkit valtatietä 4 ja valtatietä 5 liikennöiville reiteillemme.

Rantala arvelee adressin perustuvan siihen, että Savonlinja on viime aikoina voimakkaasti vähentänyt tarjontaansa. Myös Koiviston Auto on joutunut vähentämään Heinolan vuorojaan jonkin verran heikon kannattavuuden vuoksi.

Rantalan mukaan adressin pohjalta on vielä vaikea sanoa, mihin ajankohtiin asiakkaat toivoisivat lisävuoroja.

– Koiviston Auto -konsernissa koemme Jyväskylän ja Heinolan välisen vuorotarjonnan parantamiseen soveltuvaksi OnniBus flex -konseptin, jonka kehittämiseen toivommekin palautetta tarpeellisimmista lisävuoroista nykyisten lisäksi.

Bussivuorot

Moni vuoro ajaa Heinolan ohi

Valtatiellä 4 Lahti – Jyväskylä -välillä on 15 linja-autovuoroa, jotka kulkevat vähintään kuutena päivänä viikossa.

Näistä kolme pysähtyy Heinolan keskustassa (V. Alamäki aamuyöllä kello 3.40, OnniBus flex F40 kello 17.15 ja Savonlinja kello 18.05).

Kaikki muut Onnibus-vuorot (12 kappaletta) ajavat pysähtymättä moottoritietä Heinolan keskustaajaman läpi.

Valtatiellä 4 Jyväskylä – Lahti -välillä on 20 linja-autovuoroa, jotka kulkevat vähintään kahtena päivänä viikossa.

Näistä kuusi pysähtyy Heinolan keskustassa: kolme aamuyöllä (V. Alamäki kello 3.05, OnniBus flex F40 kello 3.20, Kasilinja kello 4.20 Ti – L), kaksi aamupäivällä (OnniBus flex F40 kello 11.10, Savonlinja klo 11.55) ja vuorokauden viimeinen kello 14.40 (OnniBus flex F40).

Kaikki muut Onnibus-vuorot (14 kappaletta) ajavat pysähtymättä moottoritietä Heinolan keskustaajaman läpi.

Lähteet: Aikatauluhaku, Kai Virtanen
Heini Kuusela
heini.kuusela@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Suosittelemme

Luetuimmat