Uutiset

Koulu voi suositella, että oppilaat eivät pyöräile koulumatkoja – kieltoa ei voi kuitenkaan asettaa

Valtakunnallisesti yleinen suositus on, että eka- ja tokaluokkalaiset eivät pyöräilisi kouluun. Vastaava suositus on voimassa Heinolan keskustassa.

Kailaan koulu suosittelee, että pienimmät oppilaat eivät pyöräilisi koulumatkoja. Pyöräilyä rajoittavia suosituksia on voimassa etenkin pääkaupunkiseudulla. Kuva: Sami Lettojärvi

Koulujen alkamisen myötä oppilaat alkavat taittaa myös koulumatkojaan. Matkojen kulkeminen pyörällä on helppo tapa lisätä liikuntaa lapsen arkeen, kertoo Pyöräliitto. Selvityksen mukaan pyöräilyssä sattuu moninkertaisesti vähemmän onnettomuuksia kuin esimerkiksi jalkapallossa tai laskettelussa.

Koulu voi antaa suosituksen siitä, että nuorimmat oppilaat eivät kulkisi matkoja pyörällä vedoten esimerkiksi liikenneturvallisuuteen tai säilytystilan puutteeseen. Opetushallituksen mukaan koulu ei kuitenkaan voi asettaa täyttä pyöräilykieltoa.

Vastaavanlaisia suosituksia on voimassa ympäri Suomea. Itä-Hämeen alueen kouluissa koulumatkapyöräilyyn liittyviä suosituksia on Heinolan keskustan koulussa.

"Vanhemmat tietävät, että kyseessä on suositus"

Kailaan koulussa (aiemmat Niemelän, Seminaarin ja Tommolan koulut) on ollut jo vuosia voimassa suositus siitä, että ensimmäisen ja toisen luokan oppilaat eivät pyöräilisi koulumatkoja.

– Näin on suositeltu, mutta koulu ei voi kuitenkaan kieltää pyöräilyä. Vanhemmat tietävät, että kyseessä on suositus, joten he voivat itse arvioida, voiko lapsi liikkua pyörällä, rehtori Esa Kantoluoto kertoo.

Suosituksen takana on hänen mukaansa ennen kaikkea koulumatkan turvallisuus.

– Syksyllä tiedotamme asiasta aina uudestaan ja periaatteet käydään vanhempainilloissa läpi. Huoltajilla vaikuttaa pitkälti olevan samanlainen ajatus asiasta kuin koulun henkilöstöllä, eli en näe suositusta ristiriitaisena. Alle kolmen kilometrin päästä tulevat eivät ole oikeutettuja koulukuljetukseen, mutta se on silti aika pitkä matka pienen koululaisen yksin pyöräillä.

Kantoluoto kertoo, että koulussa pyritään kannustamaan liikuntaan muilla tavoin.

Mihinkään ei liikuta, jos ei ole kypärää. Jyrängön koulun rehtori Kimmo Nykänen

– Välkkäriliikuttajat kannustavat välitunneilla liikkumiseen. Meillä on pitkiä välitunteja, jolloin on aikaa liikkua. Lisäksi Heinolan hyvinvointivastaavat ovat moottoreita, jotka varmistavat että liikuntastrategia pyörii.

Liikkeelle ei lähdetä ilman kypärää

Jyrängön koulussa Heinolassa pyöräilyä rajoittavia suosituksia ei ole annettu.

– Kannustamme aktiivisiin koulumatkoin kävellen tai pyörällä. Luotamme siihen, että huoltaja parhaiten tuntee lapsensa tiedot ja taidot, rehtori Kimmo Nykänen kertoo.

Hänen mukaansa Heinolassa liikenneympäristö poikkeaa pääkaupunkiseudun kaupungeista, joissa on tiukempia pienten pyöräilyyn liittyviä ohjeistuksia.

– Heinolassa on hyvä tilanne. Koululle pääsee kävely- ja pyöräteitä pitkin.

Koulussa liikennekasvatus kuuluu jokaisen lukuvuoden alkuun. Koulupäivien aikanakin voidaan tehdä retkiä pyörällä.

– Mihinkään ei liikuta, jos ei ole kypärää. Muutamia lainakypäriä löytyy, mutta jos ne loppuvat, pitää ottaa jalat alle, Nykänen muistuttaa.

Hartolassa pyöräilyä ei ole rajoitettu. Yhtenäiskoulun rehtori ja sivistystoimenjohtaja Irja Niilahti kertoo, että liikenneturvallisuutta pyritään edistämään esimerkiksi muistuttamalla kypärän käytön tärkeydestä. Ensimmäisen luokan aloittaville jaetaan huomioliivit.

– Aikoinaan taisi olla niin, että ykkösluokkalaiset eivät tulisi pyörällä, Niilahti muistelee.

Hän kertoo, että kun Nelostien alittavat kulkuväylät valmistuivat vuosia sitten, pyöräily lisääntyi.

– Alikulut poistivat osan oikeuden koulukuljetuksiin. Nelostien ylittäminen tai sen varressa kävely oli alakouluikäisiltä kielletty, joten oppilas haettiin, vaikka tämä olisi asunut hyvin lähelläkin. Kun katsoo koko koulua, kouluun pyöräillään paljon, koska telineissä huomaa hyvin paljon pyöriä.

Pitkät matkat vähentävät pyöräilyä

Sysmän yhtenäiskoulun vt rehtori Tuula Vuorinen kertoo, että yleisesti ottaen ensimmäisen luokan oppilaat eivät vielä pyöräile kouluun.

– Ei se kuitenkaan kiellettyä ole, vaan vanhempien harkinnassa, hän sanoo.

Vuorisen mukaan pyöräilyä vähentää pitkä koulumatka. Sysmän yhtenäiskoulussa yli puolet oppilaista ovat oikeutettuja koulukuljetuksiin, sillä heidän koulumatkansa ylittää viisi kilometriä. Lähietäisyydellä asuvat usein kävelevät.

Sysmässä pyöräilyturvallisuuteen on kiinnitetty huomiota vuosittain järjestettävässä pyöräilypäivässä.

– Olemme monena vuonna järjestäneet pyöräilytapahtuman yhteistyössä Liikenneturvan, poliisin, 4H:n ja vanhempainyhdistyksen kanssa. Tämän vuoden keväällä tapahtuma tosin keskittyi mopoihin, Vuorinen kertoo.

Roosa Pöyhtäri
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme