Uutiset

Ajotyyliä voi verrata käsialaan, totesi motocross-junioreita Joutsassa valmentanut Jussi Vehviläinen

Jos moottoripyörän jarrua painaa kaikilla sormilla, se on vähän sama kuin yrittäisi kirjoittaa pitäen kynää nyrkissä.

– Ajamiseen pätee sama kuin kirjoittamiseen. Ensin on opeteltava perusasiat. Harjoituksen myötä jokaiselle tulee oma ajotyylinsä ihan samalla tavalla kuin kaikilla on oma käsiala.

Hiekkapohjaisella ajoradalla puhuu Jussi Vehviläinen, siilinjärveläinen motocrossin MM-pronssimitalisti. Nyt hän on täällä Joutsan motocross-radalla opettamassa nuoria kuskeja, joista pienin ei ole vielä edes koulussa.

Turvallisuus on tärkeintä

Kun on kyse lapsista ja moottoripyöristä, on turvallisuus syytä nostaa ykkösasiaksi. Siksi ajokoulun aluksi käydään läpi tärkeät säännöt: kun keltainen lippu liehuu, täytyy hidastaa tuntuvasti. Lipun liehuminen voi olla merkki esimerkiksi siitä, että joku kuskeista on kaatunut.

Ja jos Vehviläinen heiluttaa käsiään, silloin täytyy pysähtyä.

Pienet kuskit kuuntelevat herkeämättä. Sitten on aika painaa kypärät päähän ja aloittaa harjoitukset. Huoltajat polkaisevat pyörät käyntiin ja radan täyttää moottorien pauhu. Ensin lämmitellään ajamalla rataa ympäri. Sen jälkeen on aika pureutua ajoasentoon, joka on turvallisen ajon kulmakivi. Polvia, pohkeita ja jalkateriä ei saa irrottaa pyörästä, muuten tasapaino heikkenee oleellisesti.

Laatuaikaa tyttären kanssa

Tämän tyyppinen juniorien valmennuspäivä on ollut Joutsan moottorikerhon haaveena jo pitkän aikaa, kertoo kerhon puheenjohtaja Jukka Kuitunen.

Hän on saapunut paikalle Jyväskylästä tyttärensä Moona Kuitusen, 11, kanssa. Tytär on ajanut kolmisen vuotta ja ajoharrastus on yhteistä laatuaikaa isän kanssa.

– Teemme kesäisin reissun, jonka aikana ajamme muutamalla radalla, Kuitunen kertoo.

Motocross on kaiken alku

Moottoripyöräilystä kiinnostuneet lapset aloittavat harrastuksen lähes poikkeuksetta motocross-radalla, kertoo Jussi Vehviläinen. Iän karttuessa osa harrastajista siirtyy enduron pariin. Taitavimmillakin enduro-kuskeilla on siis juuret motocrossissa. Jussi Vehviläinen korostaa oikean ajotekniikan merkitystä, vaikka harrastajalla ei olisi minkäänlaisia kilpailutavoitteita.

– Kun perustekniikka on hallussa, lajin harrastaminen on turvallisempaa, helpompaa ja hauskempaa. Ja perustekniikan myötä on mahdollista saada ajoon lisää vauhtia.

Valmennuskulttuurissa on parantamisen varaa

Suomessa motocrossin valmennuskulttuuri ei ole kovin vankkaa. Vehviläisen tietojen mukaan hän on tällä hetkellä Suomen ainut kokopäiväinen motocross-valmentaja. Muut valmentavat sivutoimisesti. Mistä se johtuu?

– Harrastajia ei ole hirvittävästi ja valmentaminen on mahdollista vain kesäisin. Toisin sanoen puolessa vuodessa on hankittava vuoden ansiot.

Lasten valmentaminen on kokonaan oma lukunsa. Lapset kyllä kuuntelevat ohjeet, mutta ajaminen saattaa jännittää heitä niin paljon, että ajoradalla huomio on pyörässä ja ohjeet unohtuvat. Valmentaja ei odota, että kaikki hänen neuvonsa jäisivät heti kuskien mieleen.

– Tärkeintä on, että lapsi muistaa valmennuksesta edes yhden asian. Sitä voi harjoitella omatoimisesti ja jossain vaiheessa, noin tuhannen onnistuneen toiston jälkeen, asia automatisoituu.

Anna Onali-Ovaska
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista Heinolan Citymarketin tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa IH VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sekä ESS.fi -verkkopalvelun maksulliset sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Suosittelemme

Luetuimmat