Uutiset

Jos tarjous on liian hyvä, se on usein huijaus

Älä klikkaa mitä tahansa linkkiä, neuvoivat asiantuntijat SeniorSurf-tilaisuudessa Heinolassa.

Vanhempi konstaapeli Milja Lusila, Kelan edustaja Juha Saarela, yrittäjä Jukka Pekkala ja F-Securen asiantuntija Pekka Mäkinen puhuivat senioreille turvallisesta netin käytöstä. Kuva: Jenna Hirvikoski

Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, kyseessä on usein huijaus, totesi F-Securen asiantuntija Pekka Mäkinen, joka puhui turvallisesta netinkäytöstä vanhustenviikon SeniorSurf-tapahtumassa tiistaina. Hän kertoi Heinolan kirjastoon saapuneille senioreille suoratoistopalvelu HBO Nordicin nimissä lähetetyistä huijausviesteistä, joissa HBO-tilauksia luvattiin 12 kuukaudeksi yhden euron hintaan.

Viestin lähettäjien tarkoituksena oli kuitenkin kalastella ihmisten maksutietoja ja houkutella uhri tilausansaan. Palvelusta perittiin säännöllinen kuukausimaksu, jolloin maksuja kertyi 12 kuukauden ajalta yli 1 000 euroa.

Mäkinen kertoi, että tekstiviestejä lähettävät huijarit osaavat väärentää omat yhteystietonsa, jolloin lähettäjä voi vaikuttaa luotettavalta.

– Jos saat viestin erittäin hyvästä tarjouksesta, älä klikkaa viestin mukana tullutta linkkiä, vaan tarkista yrityksen nettisivuilta, onko luvattu tarjouskampanja todella käynnissä, Mäkinen neuvoi yleisöä.

Jos epäilee joutuneensa petoksen uhriksi, kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin. Vanhempi konstaapeli Milja Lusila

Linkin takana voi olla epämääräinen arvonta

Poliisia työllistivät viime kesänä Postin nimissä lähetetyt huijausviestit. Hämeen poliisin ennalta estävän toiminnon vanhempi konstaapeli Milja Lusila neuvoi seuraamaan esimerkiksi paketin kulkua Postin oman seurantapalvelun kautta.

– Huijausviestien mukana tulleet linkit voivat ohjata osallistumaan esimerkiksi epämääräisiin arvontoihin, hän sanoi.

Lusila totesi poliisin olevan usein voimaton verkkohuijausten kanssa, sillä kokeneet ja taitavat huijarit tietävät, miten toimia jäämättä kiinni.

– He ovat ehkä tehneet satoja lieviä petoksia useilta ihmisiltä. Jos epäilee joutuneensa petoksen uhriksi, asian kanssa ei pidä jäädä yksin, vaan kannattaa ottaa heti yhteyttä omaan pankkiin, hän sanoo.

Valepoliisi ottaa usein yhteyttä puhelimitse

Luottamuksellisista tiedoista ovat kiinnostuneita myös esimerkiksi valepoliisit ja pankkien turvallisuuspäällikköinä esiintyvät henkilöt, jotka lähestyvät ikäihmisiä usein puhelimitse. Kelan edustaja Juha Saarela painotti, ettei Kela koskaan tiedustele koskaan asiakkaidensa tunnistetietoja puhelimitse.

F-Securen Pekka Mäkinen ja yrittäjä Jukka Pekkala Euronics Pekkalasta totesivat nettisurffailun olevan yleisesti ottaen turvallisempaa kuin kymmenen vuotta sitten, mutta liian huoleton ei silti pidä olla.

– Suuri osa mobiililaitteiden käyttäjistä jättää laitteensa suojaamatta, mikä on huono asia, Mäkinen sanoi.

Pekkala huomautti, ettei sosiaalisen median käyttäjien kannata hyväksyä kaveripyyntöjä ihmisiltä, joita eivät tunne. Hän kertoi, että oli itsekin saanut yhteydenottoja nuorilta naisilta, jotka ovat todennäköisesti olleet rahaa vailla.

Anna-Kaisa Kallio
anna-kaisa.kallio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista Heinolan Citymarketin tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa IH VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sekä ESS.fi -verkkopalvelun maksulliset sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat