Uutiset

Hartolassa ollut useita kolareita Nelostiellä – ely-keskus valmistelee liikenneturvallisuutta parantavaa tiesuunnitelmaa

Hartolassa kannetaan huolta Nelostien liikenneturvallisuudesta. Kuva: Sami Lettojärvi

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ryhtyy valmistelemaan tiesuunnitelmaa, jonka on tarkoitus parantaa Nelostien liikenneturvallisuutta Hartolan kohdalla. Suunnitelma koskee Koitintien ja Vuorenkyläntien välistä lähes seitsemän kilometrin mittaista tieosuutta.

Nelostie kuuluu Euroopan unionin määrittelemään TEN-T-ydinverkkoon. Suunnittelun projektipäällikkö Anna Elf Uudenmaan ely-keskuksesta kertoo, että tiehen kohdistuu tästä syystä tiettyjä laatutavoitteita, joita suunnitelmassa pyritään edistämään.

Elf arvioi, että tiesuunnitelman valmistuminen vie useamman vuoden. – Hanke on nyt suunnittelun valmisteluvaiheessa, jossa ryhdytään kartoittamaan tieosuuden nykytilaa ja toteuttamaan maastokartoituksia. Ennen kuin voimme miettiä Hartolaan sopivaa ratkaisua, tarvitsemme myös taustatiedoksi laajemman tason selvitykset koko Nelostiestä, Elf sanoo.

Kuntaa kuultu tiesuunnitelman valmistelussa

Hartolan kunnanjohtajan Merja Oleniuksen mukaan kunnassa kannetaan huolta Hartolassa sattuneista liikenneonnettomuuksista, joita on tapahtunut Nelostiellä Lusi–Vaajakoski-välin kunnostamisen jälkeen. Ely-keskus on kuullut kunnan edustajia tiesuunnitelman valmistelussa.

– Kuolonkolareita on ollut Koitintien risteyksessä ja Asolassa Opintien risteyksessä. Yksi vakava onnettomuus on sattunut tänä syksynä Keskustien risteyksessä. Mikään risteys ei ole välttynyt onnettomuudelta, Olenius sanoo.

Hän korostaa, ettei ole liikenneturvallisuuden asiantuntija, vaan kommentoi tien turvallisuutta yleisellä tasolla.

– Tienkäyttäjät ovat kokeneet ongelmaksi sen, että risteysten kääntymiskaistat ovat joko liian lyhyitä tai ne puuttuvat kokonaan. Erityisesti Koitintien ja Vuorenkyläntien risteyksiä pidetään vaarallisina.

Oleniuksen mukaan Nelostien liikennemäärät Hartolassa näyttävät olevan kasvussa, joten tien parantaminen on perusteltua.

– Emme oleta, että Hartolan liittymille pitäisi löytyä nopeasti isoja rahoja, vaan kyse on pidemmän aikavälin suunnittelusta, hän sanoo.

Anna-Kaisa Kallio
anna-kaisa.kallio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat