Uutiset

Itä-Hämeen matkailuyhdistys investoi lähimatkailuun

Yhä useampi suomalainen kiinnittää huomiota matkailun ilmastovaikutuksiin.

Itä-Hämeen matkailuyhdistyksen puheenjohtaja Jari Niemi sekä yrittäjät Marko Latvanen, Anne Koski ja Päivi Niemiaho juhlistivat Café Tornin uutta osoitetta, joka on Tornikuja 1. Kuva: Anna-Kaisa Kallio

Kiinnostus lähimatkailua kohtaan on tutkimusten mukaan nousussa, ja yhä useammat suomalaiset kiinnittävät huomiota matkailun ilmastovaikutuksiin. Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoman teettämän kyselytutkimuksen mukaan lähimatkailu ja paikallisuus kiinnostavat etenkin 25–34-vuotiaita.

Ilmiö on havaittu myös Itä-Hämeen matkailuyhdistyksessä, joka on tekemässä historian suurimman investointinsa Lähilomien väylä -hankkeeseen. Lahden ja Kouvolan alueiden matkailuyrittäjiä palvelevan hankkeen pitkän aikavälin tavoitteena on synnyttää ympärivuotista lähimatkailun kasvua maaseudulla.

Heinolalaisen Café Tornin yrittäjä Marko Latvanen on havainnut omakohtaisesti, että lähimatkailu kiinnostaa yhä nuorempia. Muutos on tapahtunut parissa vuodessa.

– Aiemmin Urajärven kartano ja kesäteatteri olivat kuusikymppisten suosiossa, mutta nyt kävijät ovat nuorentuneet, hän toteaa.

Turisti ei ole kiinnostunut siitä, minkä kunnan alueella hän matkailee. Yrittäjä Marko Latvanen

Kohderyhmänä pääkaupunkiseutu ja Pietarin alue

Lähilomien väylä -hankkeen avulla tavoitellaan matkailijoita pääkaupunkiseudulta ja Pietarin lähialueilta 2,5 tunnin säteeltä Päijät-Hämeestä ja Kymenlaaksosta. Itä-Hämeen matkailuyhdistyksen puheenjohtaja Jari Niemi uskoo tämän kohderyhmän löytävän mieluisia kohteita myös Itä-Hämeestä.

Kaksivuotisen hankkeen päärahoittaja on EU:n maaseuturahasto. Hankkeen kokonaisrahoitus on puoli miljoonaa euroa, josta yksityisen rahoituksen osuus, 60 000 euroa jakautuu puoliksi Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson kesken. Itä-Hämeen matkailuyhdistyksen osuus hankkeesta on 10 000 euroa.

15 uutta opasta

Toinen merkittävä lähimatkailuun liittyvä asia liittyy Niemen mukaan opaspalveluihin. Yhdistys on ollut kouluttamassa Itä-Hämeen alueelle 15 uutta opasta. Opaskoulutuksen kustannukset olivat 29 000 euroa, joista pääosa on katettu Leader-rahoituksella.

– Uusien oppaiden ansiosta on mahdollista järjestää vaihtoehtoisia päiväretkiä hotellivieraille ja majoittujille. Lisäksi matkailijat voivat saada enemmän irti luontomatkailusta, Niemi sanoo.

Yhteistyötä yli kuntarajojen

Heinola liittyi Lahti Regionin osakkaaksi kuluvan vuoden alussa, ja Lahti Region puolestaan on liittynyt Itä-Hämeen matkailuyhdistyksen jäseneksi. Yhdistys on saanut tänä vuonna 148 uutta jäsentä.

Marko Latvanen ja yrittäjäkollegat, Harjupaviljongin Anne Koski ja Café Kailaan Päivi Niemiaho uskovat, että Heinolalla on jatkossa aiempaa paremmat mahdollisuudet tehdä yhteistyötä yli kuntarajojen.

– Turisti ei ole ensisijaisesti kiinnostunut siitä, minkä kunnan alueella hän matkailee, vaan siitä, mitä palveluja hänelle voidaan tarjota. Esimerkiksi urheiluopiston asiakkaille voitaisiin tarjota bussimatkaa Messilään laskettelemaan, Latvanen ehdottaa.

Yrittäjät näkevät, että Heinolassa on paljon matkailun kannalta hyödyntämättömiä helmiä. He ehdottavat, että kaupungin edustajat lähimatkailisivat Hämeenlinnaan ja Kotkaan katsomaan, miten kansallisen kaupunkipuiston statusta voi hyödyntää.

Anna-Kaisa Kallio
anna-kaisa.kallio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme