Uutiset

Päijät-Hämeen taksiautoilijoista moni lyö hanskat tiskiin - "Fyysinen ja psyykkinen jaksaminen alkaa olla äärirajoilla"

Taksialan vapauttaminen kilpailulle heinäkuussa 2018 toi alalle paljon uusia yrittäjiä, joista osa on päässyt turvattuun toimeentuloon ja osa puolestaan ajautunut huonompaan asemaan. Jälkimmäisiä on paljon myös Päijät-Hämeessä.

Heinolalainen taksiyrittäjä Juha Peltonen pitää paikallista markkinatilannetta tukalana. Nykyinen automäärä riittää vain niukin naukin eikä lisäystä ole tulossa. Sen sijaan moni taksiautoilija on lopettanut. Kuva: Juha Peurala

Taksimiesten ja -naisten rivit harvenevat niin Päijät-Hämeessä kuin muuallakin. Taksiliiton mukaan Suomeen on syntynyt useita alueita, joissa alan palveluita on tarjolla jo liian vähän. Tällaisia paikkakuntia uhkaa liittyä joukkoon yhä lisää.

Lahden Aluetaksin tunnusten alla ajaneista yrittäjistä on Lahdessa lopettanut muutama. Heinolassa autoilijoiden joukko on parissa vuodessa pudonnut 24:sta 14:ään.

Edellä mainittujen lukujen päälle tulevat vielä ne, jotka suunnittelevat alan vaihtoa tai eläkettä.

– Sen tyyppistä keskustelua käydään työmaalla viikottain, arvioi Lahden taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jari Kasakkamäki.

Kasakkamäki arvioi, että hänen liikevaihdossaan kyydit ovat vähentyneet noin 30 prosenttia. Kohtalotovereita riittää, mutta kyytien vähenemistä ei ole paikattu nostamalla hintoja.

– Ne (so. kyydit) voivat vähentyä entisestään, jos ryhdytään ryöstöhinnoitteluun.

Kela-kyydit karkasivat

Yksi lopettamisia aiheuttanut muutos Lahden seudulla oli Kela-kyytien menetys yhden tilausvälitysyhtiön eli Menevän autoilijoille. Jos taksiyrittäjä ei näet pääse ajamaan julkisin varoin kustannettuja kyytejä, hän jää paljosta paitsi.

Menevä oy tarjosi yhteistyötä muun muassa heinolalaisille takseille. Nämä eivät pitäneet yhteistyön ehtoja mielekkäinä ja kieltäytyivät. Kela-ajot jäivät Menevän autoilijoille.

– Me menetimme ansioistamme 30–40 prosenttia, laskee Heinolan taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Juha Peltonen.

Siinä vaiheessa osa paikallisista pirssimiehistä sai tarpeekseen ja lopetti.

Kaikki tulot yhdestä lähteestä

Julkisissa kyydeissä ei ole kysymys pienestä potista. Kelan ajoja Päijät-Hämeessä hoitavan Menevä oy:n taksiautoilija voi tienata julkisista kuljetuksista jopa koko elantonsa tai ainakin suurimman osan siitä. Tällaisia autoilijoita löytyy Menevän tunnusten alta useita kymmeniä.

Jos yrittäjä voi elättää itsensä yhteiskunnan kustantamilla kyydeillä, hänen ei enää tarvitse nuokkua päivystysöitä taksikopilla tai kuljetella känkkäränkkä-asiakkaita. Se on etu, jota vähemmälle jääneet kollegat osaavat kadehtia.

Lahden Aluetaksin heinolalaiset taksiyrittäjät kieltäytyivät Kela-kyydeissä yhteistyöstä Menevä oy:n kanssa. Autoilija Juha Peltosen mukaan yhteistyön ehdot eivät olleet mielekkäät eivätkä taksiyrittäjät halunneet tinkiä muiden asiakkaiden palvelemisesta. Kuva: Juha Peurala

Arkiyöt hiljaisia

Taksimiesten asemaa hankaloittaa, että muut asiakasryhmät eivät ole ainakaan kasvussa.

– Ajot arki-iltaisin ja öisin ovat minimissä, sanoo Peltonen.

Hänen mukaansa Heinolassa pärjätään nykyisellä automäärällä nipin napin. Työvuorolistan tekeminen teettää väen vähyyden vuoksi kuitenkin suurta tuskaa.

Kuljettajakato vaihtelee alueittain voimakkaasti.

Kalustoa on kysynnän niukkuudesta huolimatta oltava tolpalla tietty määrä, koska heinolalaiset taksit ovat sitoutuneet päivystämään joka viikko vuorokaudet ympäri. Työpäivä on venähtänyt entistä pidemmäksi.

– Fyysinen ja psyykkinen jaksaminen alkaa olla äärirajoilla, luonnehtii Juha Peltonen.

Ikä tulee vastaan

Työn vähyys ja alan epävarmuus eivät ole ainoat syyt, joiden vuoksi taksimies tai -nainen jättää alan työt lopullisesti. Ikääntyminen on samoin yleinen peruste luopua ammatista.

– Meillä on varsin ikääntyneitä kuljettajia suuri osa. Kun vanha yrittäjä lopettaa toimialueellaan niin uutta ei tahdo epävarmassa ajankohdassa tulla. Se on haja-asutusalueiden ongelma, sanoo Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson.

Kuljettajakato vaihtelee alueittain voimakkaasti. Anderssonin mukaan pääkaupunkiseudulla riittää tarjontaa, mutta siellä taas palvelun laadussa on suuria vaihteluita.

Kuva: Anssi Hietamaa

Tiedot vajavaisia

Paikallinen taksivajaus on vaikea paikata, kun palvelun saatavuudesta ei ole tarkkoja valtakunnallisia tietoja. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myöntää luvat tietyllä paikkakunnalla asuvalle yrittäjälle, mutta hän voi ajaa kyytejä jossain aivan muualla.

Lisäksi taksipalveluita ei voi ohjata määrämällä jonnekin lisää kalustoa. Vuorolistojen käyttökin on kyseenalaista, koska avoimen kilpailun säilyttämiseksi yrittäjät eivät juuri saisi sopia keskenään ajamisistaan.

– Tilanne on surkuhupaisa, mutta sen kanssa on elettävä, sanoo Andersson.

Piilokysyntää ei tullutkaan

Töitä ja tekijöitä saattaisi löytyä nykyistä tasaisemmin, jos taksiuudistuksen ajatus piilokysynnästä olisi pitänyt paikkansa.

Taksialan vapauttamista kilpailulle perusteltiin näet silläkin, että tarjonnan kasvu laukaisee piilokysynnän eli palveluiden kysyntä lähtee niin ikään kasvusuuntaan.

– Sellaista ei ole missään näkynyt. Ei ole mitään piilokysyntää. Täällä on rajalliset taksimarkkinat, joista valtaosa on yhteiskunnan maksamia kuljetuksia, painottaa Taksi Hämeen toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Lainsäädäntö

Julkinen leipä on autoilijalle leveä

Julkisesti rahoitettujen kyytien osuus taksialan liikevaihdosta on Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan 40 prosenttia.

Tähän ryhmään kuuluvat muun muassa kunnalliset koulukyydit, vammaisten kuljetuspalvelut ja Kela-asiakaskyydit.

Päijät-Hämeessä taksiyrittäjä voi saada Kela-kyydeistä 80–100 prosenttia kaikista tuloistaan.

Tulojen määrä riippuu siitä, millaisen sopimuksen hän on tehnyt tilausvälitysyhtiön kanssa.

Päijät-Hämeessä Menevän sopimuskausi Kela-kyydeistä jatkuu vuoden 2021 loppuun. Sen jälkeen palvelu kilpailutetaan uudelleen.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto näkee kilpailuttamiskäytännössä korjaamisen varaa.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme