Uutiset

"Ideaa pidettiin pähkähulluna" – Hartolan markkinointivideon tekijät halusivat uudistaa kuningaskunnan ydinviestin

Hartolassa pohdittiin, missä asioissa kunta on Suomen ja maailman paras vuonna 2025.

Hartolan kunnan uusi markkinointivideo on saanut kehuja, mutta sen ideaa on myös pidetty pähkähulluna. Videolla Ruotsin hovin virallinen tarkastaja selvittää, onko ”kuningaskunta” länsinaapurin valtionpäämiehen arvolle sopiva vierailukohde.

Videon toteuttajat kertoivat ideasta ja sen työstämisestä alueen matkailutoimijoille Uutta virtaa Hartolan matkailuun -tilaisuudessa torstaina. Noveltive oy:n toimitusjohtajan Vesa Peltolan mukaan Hartolan kuntamarkkinoinnissa haettiin ideaa, jossa tuotaisiin esiin jotakin paikkakunnalle ominaista, mutta joka erottaisi sen muista suomalaisista pikkukunnista.

– Erottuvan konseptin kehittäminen on kuin stand up -komedian kirjoittamista – ei riitä, että asioihin perehtyy pintapuolisesti, vaan täytyy löytää uniikki tapa tarkastella maailmaa. Kuningaskunta on paikkakunnan historiaan liittyvä asia, jota ei tarvinnut keksiä uudestaan, mutta halusimme tuoda sen esiin eri tavalla kuin aiemmin, Peltola sanoi.

– Tarkoituksena oli kirkastaa kunnan ydinviestiä ja sanoittaa se uudella tavalla, mutta kuitenkaan silottelematta kuvaa, Noveltiven Iisak Vataja lisäsi.

Jos ei edes yritä säväyttää, ei myöskään jää mieleen. Noveltiven toimitusjohtaja Vesa Peltola

"Koskaan ei voi miellyttää kaikkia"

Peltola mainitsi kunnanjohtaja Merja Oleniuksen sanoneen, ettei Hartolassa yksikään idea ole niin pähkähullu, etteikö siitä kannattaisi keskustella.

– Aina on parempi tehdä jotain erilaista kuin olla tekemättä mitään. Koskaan ei voi miellyttää kaikkia, ja aina joku ymmärtää viestin väärin, mutta jos ei edes yritä säväyttää, ei myöskään jää mieleen, Peltola korosti.

Päähenkilö puhuu videolla ruotsin kieltä. Lahti Regionin toimitusjohtaja Raija Forsman halusi tietää, onko kielivalinnasta tullut palautetta. Peltola kertoi, että moni suomalainen on kehunut videota – ruotsiksi.

On päätettävä, mihin halutaan keskittyä ja keitä tavoitellaan. Johtava asiantuntija Jaana Myllyluoma

– On hienoa, että ylpeys omasta kunnasta aletaan ymmärtää, Forsman kommentoi.

Trendien viidakossa on osattava tehdä valintoja

Matkamessujen vuoden 2020 matkailututkimuksen mukaan suomalaisten matkoissa korostuvat rentoutuminen, arjen elämykset ja paikallinen kulttuuri. Myös vastuullisuutta mietitään matkapäätöstä tehdessä aiempaa enemmän. Yhä useampi suomalainen käy teemamatkoilla ja haluaa pitää työn ja loman mieluusti erillään.

Matkailun trendeistä puhunut johtava asiantuntija Jaana Myllyluoma Finnish Consulting Group FCG:stä huomautti, että yrittäjän on osattava tehdä valintoja muuttuvien trendien viidakossa. On päätettävä, mihin halutaan keskittyä ja keitä tavoitellaan.

– Trendit muuttuvat jatkuvasti, ja jokaisella trendillä on myös vastatrendi. Miten toteutetaan kestävää matkailua, jos samalla haetaan matkailuelinkeinon kasvua? Entä sopiiko lyhytkestoinen loma hitaaseen liikkumiseen, hän sanoi.

Digitalisoituvassa maailmassa on Myllyluoman mukaan muistettava yksi keskeinen perusasia: Jos tuote ei näy eikä ole sähköisesti ostettavissa, sitä ei ole olemassa.

– Kun perustuote on kunnossa, kannattaa miettiä, missä kohdassa halutaan ylittää asiakkaan odotukset.

Hartolan menestystarina vuodelle 2025

Pähkähullutkin ideat olivat sallittuja, kun osallistujat pääsivät myös ideoimaan yritysten, yhteisöjen ja kunnan yhteistä matkailustrategiaa. Katse käännettiin vuoteen 2025 ja siitä eteenpäin, kun Hartolasta on jo tullut menestystarina.

Osallistujien visioissa tulevaisuuden Hartolassa on Euroopan ja ehkä myös maailman paras sahtiravintola. Kunta tunnetaan myös uudistuneista Hartolan markkinoista, lintureiteistään, naisten musiikkiviikosta, extremeurheilusta, puurakenteisesta koulukeskuksestaan, umpihankikonttauksesta sekä tienvarsimainoksista, jotka kertovat Hartolan olevan koiraystävällinen kunta.

Anna-Kaisa Kallio
anna-kaisa.kallio@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat