Ajan tasalla

Jopo-luokan nuorilta koskettava valokuvanäyttely - "Kaikilla oli rohkeutta katsoa suoraan kameraan"

Lyseonmäen koulun Jopo-luokkalaisten kuvissa näkyvät nuorten monet eri puolet ja roolit. Näyttely avataan torstaina HeiMossa.

Yhdessä kuvassa neljä nuorta poikaa katsoo suoraan kameraan aurinkoisesti hymyillen, toisessa tytöt puhaltelevat saippuakuplia ja kolmannessa yksi kiikkuu vauhdikkaasti keinuhevosen kyydissä. Tällaiset iloiset ja raikkaat kuvat nuorista ovat vain yksi osa torstaina avautuvaa valokuvanäyttelyä Varjosta valoon, jonka tekijöitä ovat Lyseonmäen koulun joustavan perusopetuksen eli Jopo-luokan nuoret.

Nuorten itsensä ottamat valokuvat ovat osa ensimmäistä kertaa toteutettua Voimauttava valokuva-projektia, jota veti valokuvaaja ja Jopo-ohjaaja Hanna Hakulinen.

Nuorisotyöntekijänäkin työskennellyt Hakulinen kertoo, että kohderyhmänä nuoret olivat haastavia, sillä monilla oli huonoja kokemuksia kuvattavana olemisena esimerkiksi sosiaalisessa mediassa julkaistujen kuvien palautteen takia. Kurssilla kukaan ei saanut sanoa mitään negatiivista toisten tai omista valokuvista. Kaikista kuvista puhuttiin nätisti ja kuvista haluttiin tekijöidensä näköisiä.

– Olen hirveän onnellinen siitä, että jokainen nuori tuli studiolleni kuvaukseen. Heillä kaikilla oli rohkeutta katsoa kameraan ja monelle tämä oli varmaan korjaavakin kokemus, Hakulinen uskoo.

Heillä kaikilla oli rohkeutta katsoa kameraan. Jopo-ohjaaja Hanna Hakulinen

Mieli muuttui kurssin edetessä

Yksi kurssiin kriittisimmin suhtautuneista oli Edward Koljonen, joka ei ole koskaan viihtynyt kameran kummallakaan puolella.

– Ajattelin, että eihän tässä ole mitään järkeä. Mieli kuitenkin muuttui ja opin kurssilla käyttämään hyvin järjestelmäkameraa, Koljonen kertoo.

Kukaan nuorista ei ollut aikaisemmin käyttänyt järjestelmäkameroita, mutta Hakulisen mukaan kaikki oppivat sen manuaalisestikin nopeasti. Nuorten omakuvia esittelevä projekti aloitettiin kuitenkin sillä, että jokainen toi luokkaan mukanaan pari sellaista kuvaa itsestään, joista tykkää. Monen kohdalla se tarkoitti lapsuusajan kuvia.

Sen jälkeen jokainen sai suunnitella miten halusi tulla kuvatuksi näyttelyn kuvia varten. Osa lähti kaveriporukalla kuvausretkille kaupungille, toiset halusivat itsestään lähikuvia erilaisissa tunnelmissa.

– Minusta näyttelyn yksi sanoma on se, että ei me Jopo-luokkalaiset olla niin erilaisia kuin jotkut luulevat. Kuvien kautta tuomme itsestämme uusia puolia esiin, näyttelyn kuvateksteistä vastaava Vilma Turtiainen sanoo.

Turhia ennakkoluuloja

Turtiainen ja Koljonen kertovat törmäävänsä sen verran usein negatiivisiin asenteisiin, etteivät he mielellään kerro tuntemattomille opiskelevansa Jopo-luokalla.

– Jos joku kysyy niin kerron. Huvikseen sitä asiaa ei huutele. Pienluokissa opiskelevia on aina pidetty jotenkin yksinkertaisina tai vajaina. Näyttelyn kuvista kuitenkin näkee, ettei asia ole näin. Meidän valokuvissa on paljon eloa, Koljonen toteaa.

Turtiaiseltakin on välillä kysytty, että mitä koulun yläkerroksessa oikein tapahtuu ja eikö hän osaisi opiskella tavallisessa luokassa.

– Kouluni on alkanut sujumaan paljon paremmin sen jälkeen kun tulin tälle luokalle, Turtiainen kertoo.

Hakulinen kehuu kurssin nuoria fiksuiksi ja lahjakkaiksi. Jo useampia valokuvauskursseja vetäneelle Hakuliselle Lyseonmäen koulun projekti on ollut syvä ja koskettava.

– Ammatillisesti sekä valokuvaajana että nuorisotyöntekijänä tämä on ollut minulle liikuttavin juttu ikinä. En tiedä miten ulkopuoliset kokevat oppilaiden kuvat, mutta minulle ne kertovat tarinaa siitä, että aina pitäisi muistaa ihmisellä olevan eri puolia ja rooleja. Kukaan ei koskaan ole vain oppilas tai asiakas. Näyttelyllämme on siis toivottavasti myös asenteita ja ennakkoluuloja rikkova tehtävä, Hakulinen muotoilee.

Oppilaiden suunnittelemia näyttelyn avajaisia vietetään lähipiirin kanssa torstai-iltana ja sen jälkeen näyttely on auki Jyränkölän HeiMossa Kaivokadulla 30.5. asti.

Pienryhmäopetusta

Jopo-luokka

Joustavan perusopetuksen toiminnalla tarkoitetaan opetussuunnitelman perusteiden mukaan järjestettävää opetusta ja kasvun tukea.

Opetus järjestetään pienryhmämuotoisesti joulussa, työpaikoilla ja muissa oppimisympäristöissä.

Muissa oppimisympäristöissä, kuten työpaikoilla, tapahtuva oppiminen on oleellinen osa joustavaa perusopetusta.

Toiminnan tavoitteena on vähentää perusopetuksen keskeyttämistä ja ehkäistä syrjäytymistä.

Oppilasvalinnan kriteereitä ovat vaara jäädä ilman päättötodistusta, mahdollisuus hyötyä työpainotteisuudesta ja riittävä oma aktiivisuus.

Erityisesti huomiota kiinnitetään oppilaan hyvinvointia ja turvallisuutta tukevaan yhteistyöhön, oppilashuoltoon ja ohjaukseen.

Chiméne Bavard

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa IH Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 12,50 €) ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat