Ajan tasalla

Veijo Kareen työt saavat aina uuden tulkinnan

Veijo Kare on kehittänyt tyylisuuntaa nimeltä analyyttinen spontanismi Kuva: Eija Virolainen-Nurminen

Sysmäläinen eläköitynyt historian lehtori Veijo Kare on tehnyt taidetta lähes koko ikänsä.

Nyt Kare on tuonut joitakin töitään Sysmän kirjastoon. Nimiä niillä ei ole, ja taiteilijan oma signeerauskin puuttuu monesta työstä.

Kare toivoo katsojan nimeävän itselleen teokset.

– Työt näyttäytyvät aina eri tilassa erilaisina, esimerkiksi ovatko ne ryhmissä tai yksittäisinä. Tulkinta eli analyysi työn olemuksesta muuttuu ulkoisten olosuhteitten vaikutuksesta. Näyttelyn pystyttäminen luo monta uutta tulkintaa myös minulle omista töistäni, pohtii Kare.

Kiihkeimpänä taiteen tekemisen ja näyttelyjen aikana, 1970-luvulla, kävi mielessä ammattitaiteilijan ura. Veijo Kare

Analyyttista spontanismia

Kare on kehittänyt tyylisuuntaa nimeltä analyyttinen spontanismi, jossa tekoprosessi on tärkeä elementti. Kare ei juurikaan pohdi etukäteen, millainen työ on valmiina, vaan maalaus syntyy tekijän sen hetkisen tunnetilan mukaan.

Öljyväritöissä pääosassa ei ole sivellin, vaan palettiveitsi. Joitakin värejä on pursotettu suoraan öljyväriputkilosta työhön.

Kare itse luonnehtii töittensä tekoprosessia usein meditatiiviseksi tai jopa spirituaaliseksi tapahtumaksi. Hän pohtii, että toisinaan töiden analyysi vaikuttaa yksiselitteiseltä tai jopa helpolta, joskus taas ei työstä avaudu heti mitään.

– Jokainen katsoja tekee töistä oman tulkintansa, ja niin myös tekee töiden tekijä. Yhtä ainoaa oikeaa tulkintaa ei ole. Näyttelyselosteessa kerron enemmän tästä suuntauksesta, sanoo Kare.

Puoli vuosisataa taidetta

Sysäyksen taiteeseen Veijo Kare sai jo lapsena isosedältään, joka toimi osan elämästään ammattitaitelijana muun muassa Norjassa ja Venäjällä.

Johannes Kare opiskeli taidetta 1900-luvun alussa Valamon luostarissa sekä Pietariss, missä hän maalasi tsaarin aikana koristeita Talvipalatsin siniseen saliin.

Veijo Kare piti ensimmäisen näyttelynsä Kotkan Teatteritalossa vuonna 1967. Hänellä on ollut näyttelyitä eri kirjastoissa, kahviloissa, pankeissa, kauppaliikkeissä ja muissa julkisissa tiloissa muun muassa Kotkassa, Haminassa, Salossa, Porissa, Forssassa, Turussa, Imatralla ja Kouvolassa.

Lisäksi Kare on pitänyt kymmenkunta gallerianäyttelyä ja osallistunut yhteisnäyttelyihin. Viimeisimmät näyttelyt ovat olleet Sysmässä, Heinolassa ja Jämsässä.

– Kiihkeimpänä taiteen tekemisen ja näyttelyjen aikana, 1970-luvulla, kävi mielessä ammattitaiteilijan ura. Johannes Karen esimerkki oli jonkinlainen malli. Taitelijan ura kuitenkin jäi monenkin syyn takia, muistelee Kare.

Kareen työt ovat esillä Sysmän kirjastossa toukokuun loppuun. Kertun Kammarin vitriinissä on esillä esimerkkejä taiteilijan käyttämistä tekniikoista, muutama juliste ja hänen kirjoittamansa kirjat ja historiikit. Yläkerrassa on lisäksi neljä valokuvakehystä, joissa Kare esittelee muuta tuotantoaan.

Ari Viuhko
ari.viuhko@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat