Itä-Häme

Mökkiläiset ovat yrityksille tärkeitä, mutta markkinointia vasta opetellaan

Usein mökkiläiset löytävät yritykset, eivätkä yritykset mökkiläisiä. Kasvun mahdollisuuksia olisi, sanovat yrittäjät.

Helsinkiläiset Juha ja Marjaleena Saukkonen ovat mökkeilleet Asikkalan Rutalahdessa 1980-luvulta alkaen. He asioivat veneellään Heinolassa pari kertaa viikossa.

Maakunnallinen mökkimarkkina on kuin avaamaton säilykepurkki.

Tiedetään, että sisällä on runsaasti ravintoa, mutta purkinavaaja on vielä keksimättä.

Heinolassa PKH Siekkisen huoltoa pyörittävä Janne Siekkinen tunnustaa, että kesäasukasmarkkina on kiinnostava, mutta vaikeasti avattava.

- Mökkiläiset ovat yrityksen toinen kivajalka, ehkä meille tärkeämpi kuin paikallisille yrityksille keskimäärin. Pääasiassa mökkiläiset tavoittavat meidät itse. Sen jälkeen uusien asiakkaiden saavuttaminen riippuu ”puskaradiossa” kulkevasta, positiivisesta asiointikokemuksesta.

Vaikka kaikki näyttää sujuvan itsestään, Siekkinen ei ole tilanteeseen täysin tyytyväinen.

- Kasvu ei ole omassa hallinnassa. Koko ajan jää tunne, ettemme ole alkuunkaan saavuttaneet potentiaaliamme. Mahdollisuuksia enempään on, sillä tiedämme, että vapaa-ajan asuminen on vahvassa kasvussa.

PKH Siekkisen kasvua rajoittaa ulkopaikkakuntalaisten luonnollinen pyrkimys tehdä hankinnat kotipaikkakunnillaan.

- Tämä asia olisi muutettavissa markkinoinnilla. Mökkiläisten tavoittaminen on kuitenkin hyvin vaikeaa. Kokeilimme kuluvana kesänä muun muassa moottoritiemainontaa, joka toi paitsi ohikulkijoita, myös uusia oman alueen asiakkaita.

Siekkinen uskoo, että mökkimarkkinoilla ollaan uuden kulutusbuumin kynnyksellä.

- Vanhempi polvi luopuu mökeistä. Uusi polvi ei halua työleiriä, vaan koneistaa mökin. Siksi tämä asiakas on meille jatkossakin niin luonteva. Vähintään yhtä tärkeää on huolto- ja talvisäilytystoiminta, joka pitää asiakkaan kiinni paikallisessa palvelussa.

Mökeistä tehdään tyylikkäitä

Myös remonttibisnes muuttuu, koska uusi polvi ei kunnosta mökkiä enää kakkospaikaksi, vaan viimeisen päälle, jopa hienommaksi kuin vakituinen asunto kaupungissa.

Tähän saumaan tähtää myös rakennus-, sisustus- ja puutarhatuotteita myyvä Kodin Terra.

- Uskomme, että mökkiläisten koko kulutusvoimaa ei ole vielä ymmärretty paikallisten toimijoiden osalta, laskee Kodin Terrojen johtaja Marko Heinonen.

Korin Terralla on Takuuremontti-konsepti, jota markkinoidaan muun muassa alueen S-marketeissa.

- Meillä on palveluja, tarviketoimituksia sekä avaimet käteen -korjaushankkeita tarjoava kumppaniyritys toteuttamassa remontteja. Takuuna on S-ryhmän tuttuus ja luotettavuus ja bonusjärjestelmä.

Avaimet käteen -remontit tulevat Heinosen mukaan lisääntymään. Pian ei myöskään ole erillistä mökkiasiakasta.

- Uusien mökkien taso on jo nyt niin korkea, etteivät tulevat lomarakentajat eroa valinnoissaan muista rakentajista. Tässä syntyy volyymiltaan iso markkina.

Päijät-Hämeessä on hyvä aloittaa bisnes

Kodin Terran Takuuremontti-yhteistyökumppanin taustalla on eteläisessä Suomessa operoiva ESR-Etelä-Suomen rakentajat oy.

Kuinka aiotte ottaa haltuun mökkirakennusmarkkinat, toimitusjohtaja Ville Salminen?

- Päijät-Häme on hyvä alue aloittaa bisnes, koska mökkimarkkina kasvaa siellä. Tiedämme, että monelle rakentajalle esteenä on mökkiasiakkaiden vaikea tavoitettavuus. Aiomme käynnistää ensi keväänä road-shown, jonka aikana tavoitamme potentiaaliset uudisrakentajat ja remontoijat sekä teemme palvelumme tunnetuksi. S-ryhmän vahva alueverkosto on tässä tukenamme.

Heinolan palvelut tuttuja Saukkosille

Asikkalan Rutalahdessa 80-luvulta mökkeillyttä helsinkiläispariskuntaa Juha ja Marjaleena Saukkosta Heinolan yritykset eivät ole tavoittaneet. He ovat tavoittaneet yritykset.

- Tunnemme jo paikkakunnan palvelut hyvin.

He ovat hankkineet pari venettä Heinolasta ja pitäneet niitä paikallisessa talvisäilytyksessä yli 20 vuotta.

- Peräkärry ja moottorisaha on ostettu myös täältä.

Asiointimatka sujuu veneellä kaupungin keskustaan kahdesti viikossa.

- Toriostokset, urheiluliike, eräliike, kenkäkauppa, kahvila, kirjasto ja jäteasema. Siinä tärkeimmät palvelut, he luettelevat.

Saukkoset uskovat, että tuore eläköityminen lisää mökilläoloaikaa.

- Lapset ovat jo aikuisia ja jatkavat hekin mökkeilyä omalta osaltaan.

Esa Arvekari
esa.arvekari@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat