New Articles

Viimeinen lumibaana sinnittelee Vierumäellä

Lyhyen ladunkin ylläpidossa ollaan pian perimmäisten kysymysten äärellä.

Kun Lahden ensilumenlatu on leutojen säiden vuoksi menossa säästömoodiin, kääntyvät katseet Vierumäen tykkilumilatuun.

Se on maakunnan hiihtoniilojen viimeinen toivo, mikäli oikea lumitalvi viipyy.

Eikä vain maakunnan.

– Monet käyvät täällä Helsingistä saakka, toteaa liikuntapaikkapäällikkö Teppo Arifullen.

24 tunnin hiihtoon tarvitaan vielä tuhansia kuutioita varastolunta.

Vierumäki on typistänyt ladun 1,6 kilometrin lenkiksi.

– Jos säät eivät mene viikkokausiksi plussalle, pystymme ylläpitämään lyhyttä latua varastolumen turvin, toteaa liikuntapaikkapäällikkö Teppo Arifullen.

Historiallinen tilanne

Samankaltainen tilanne on koettu tykkiladun historiassa vain kerran.

24 tunnin hiihtoon tarvitaan vielä tuhansia kuutioita varastolunta.

– Tuolloinkin oli kyse lähes lumettomasta talvesta. Silloin riittävät ja oikea-aikaiset yöpakkaset pelastivat latulumen tykityksen.

Nyt pelastumisesta ei voi olla yhtä varma.

– Säänkuva ei ole lupaava. Käytimme viikonlopun yöpakkasen tehokkaasti varastolumen tykittämiseen ja vältämme lumen lisäämistä ladulle. Näin lumen riittävyyttä voidaan varmistaa.

Vaara väijyy jo alkavalla viikolla.

– Sään ennustetaan lauhtuvan jopa viikoksi. Se tarkoittaa jopa +3 – +4 asteen lämpötiloja yötä päivää.

Kulutus kovaa

Jos säärintamaan liittyy vielä kovaa tuulta ja sateita, ollaan ladun ylläpidossa perimmäisen kysymysten äärellä.

– Latu jäätyy tuolloin pinnasta ja sitä on ajettava päivittäin latukoneella, jotta pinta rikkoutuu ja suksien pito säilyy. Jokainen koneajo kuitenkin painaa latua ja kuluttaa pinnasta pois 1–2 senttiä.

Kun näin jatkuu päivästä toiseen, pitää lunta ajaa lisää ladulle. Plusasteista johtuen uutta lunta ei saada tykeillä varastoon, joten varasto kuluu nopeaa tahtia.

– Yöpakkasten turvin saamme tykitetyksi lisäykseen vaadittavat 1 000 – 1 500 kuutiota ajoissa. Pluskelissä tuotanto loppuu.

Omalla vastuulla

Tilanteessa on kaksi vaihtoehtoa.

– Jatkamme ladun ajoa latukoneella ja lumen lisäystä varastosta luottaen siihen, että pakkanen tulee ja lumivarastoa voidaan myöhemmin kasvattaa. Jos tämä tuntuu liian epävarmalta, teemme saman kuin Lahdessa, eli lopetamme ladun ajamisen latukoneella, Arifullen kuvaa.

Jos ladun hoito lopetetaan Vierumäellä, annetaan hiihtäjien hiihtää omalla vastuulla jäisellä pinnalla.

– Latu ei tällöin ime vettä ja sula, mutta ei myöskään ole nautittavassa kunnossa, joten emme tässä tilanteessa peri maksua. Silti käyttäjät eivät tahdo ymmärtää miksi jäistä latua ei aina ajeta koneella. Saamme asiasta palautetta, Arifullen toteaa.

24 tunnin hiihto vaakalaudalla?

Lisäpaineita niskaan tuo 31.1. kalenteriin merkattu 24 tunnin hiihto, joka toisi satoja kuntoilijoita ladulle.

– Siihen ei 1,6 kilometrin latu riitä, vaan tarvitsemme tuhansia kuutioita varastolunta, jotta voimme rakentaa vähintään kolmen kilometrin ladun.

Urakka yhdistyneenä säänkuvaan tuntuu riskiltä.

– Kuluvan viikon perjantaina pidämme tapahtumajärjestäjien kanssa palaverin, jossa arvioidaan järjestämisedellytykset. Tapahtuman peruuttaminen on kuitenkin äärimmäinen vaihtoehto, johon pitää olla painavat syyt, Arifullen sanoo.

Esa Arvekari
esa.arvekari@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat