Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Pankkien jonot eivät helpota

Itä-Häme uutisoi hiljattain Joutsan osuuspankin jonoista, jotka rasittavat ikäihmisiä. Tilanne on sama monessa paikassa. Pankin mukaan kassapalveluiden eli käteisen nostamisen ja laskujen maksun tarve vähenee jatkuvasti, eikä palvelutiskiä sen takia kannata pitää joka päivä auki. Joutsassa kassapalvelut ovat auki kahtena päivänä viikossa, kolme tuntia kerrallaan. Osuuspankista kerrotaan, että konttorissa käy yhden aukiolopäivän aikana vain noin viisikymmentä ihmistä.

Asiakaalle tilanne näyttäytyy hyvin erilaisena. Konttorissa on vain vähän tilaa, joten jono venyy kauppakeskuksen käytävälle. Siellä ei ole penkkejä, ja ihmiset joutuvat seisomaan kaupassakävijöiden tiellä. Laskennallisesti tilanne on tämä: jos kassapalveluissa on töissä yksi asiakaspalvelija ja asiakkaita on viisikymmentä, jää yhden asiakkaan palvelemiseen aikaa 3,6 minuuttia.

Hiljattain osuuspankki ilmoitti laajentavansa asiakaspalvelua – netissä. Pankki avaa pelkistetyn verkkopalvelun, joka on tarkoitettu esimerkiksi näkövammaisille ja ikäihmisille. Palvelua voi muun muassa käyttää ilman hiirtä.

Verkkopalvelun kehittäminen on hyvä asia, mutta jos samaan aikaan supistetaan konttoreiden aukioloaikaa ja jopa lakkautetaan konttoreita, ei voi missään nimessä puhua palvelun parantamisesta.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Suosittelemme

Luetuimmat