Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Työntekijöitä pitäisi kuulla muutoksissa

Sosiaali- ja terveydenhuoltoala on myllerryksessä. Sysmä sai haltuunsa viime viikolla upouuden sote-keskuksen. Joutsaan ollaan rakentamassa uutta keskusta. Hartolassa valmistellaan Kotisalon ja Kotiharjun myyntiä yksityiselle toimijalle. Muutokset ovat isoja ja on inhimillistä, että ne herättävät ajatuksia työntekijöissä. Uudisrakennusten saaminen kuntaan on tietenkin lähtökohtaisesti hieno asia, mutta toteutuksen olisi voinut joskus hoitaa toisin.

Hartolan palvelutalo Kotisalo on vielä uudenkarhea, mutta henkilöstön mukaan rakennuksessa on selviä puutteita. Selkeä virhe on esimerkiksi se, että palvelutalon hissiin ei mahdu sänkyä. Se tarkoittaa, että jos palvelutalon yläkerrassa asuu hyvin huonokuntoinen asukas, hän joutuu pysymään yhdessä ja samassa kerroksessa. Monissa uusissa palvelutaloissa ongelmia on erityisesti vessoissa. Ne ovat usein liian pieniä, tai sitten wc-istuimelle pääsee vain yhdeltä puolelta. Hoitajien mukaan nämä puutteet vaikeuttavat päivittäistä hoitotyötä.

Useimmat virheet olisi voitu välttää yksinkertaisella toimenpiteellä: kuulemalla ajoissa henkilöstöä. Arkkitehti ei ole hoitotyön ammattilainen, eikä siksi osaa ottaa huomioon kaikkia tärkeitä yksityiskohtia. Henkilöstön kuuleminen olisi tärkeää myös silloin, kun toimintoja aiotaan yksityistää.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa IH Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 12,50 €) ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Suosittelemme

Luetuimmat