Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Pienkylpylöillä vain rajallinen vetovoima

Heinolan Valolinnassa vietettiin viime perjantaina lähinnä ryhmämatkailijoille ja yritysryhmille tarkoitetun konseptikylpylän avajaisia. Laajempaa yleisöä, heinolalaisia ja yksittäisiä turisteja, on jo useiden vuosien ajan palvellut Kumpeli Spa, aikuisille suunnattu pienkylpylä. Lapsille ja nuorille vesileikkejä tarjoavaa suurta viihdekylpylää ei kaupungista eikä lähiseuduiltakaan löydy.

Heinolaa ei enää tunneta kylpyläkaupunkina, vaikka alan perinteet pienessä mitassa jatkuvatkin. Kumpikaan kylpylöistä ei kuitenkaan ole niin iso turistisyötti, että se itsessään houkuttelisi matkailijoita Heinolaan.

Kylpylöistä puhuttaessa ollaan Heinolan matkailun peruskysymysten äärellä. Kaupungissa ja Vierumäellä on paljon nähtävää ja runsaasti monipuolisia hyvinvointipalveluja keskellä kaunista luontoa, mutta iso vetonaula puuttuu.

Kun sellaista ei ole, kulkee tie kasvuun vain paketoinnin, tuotteistamisen ja riittävän markkinoinnin kautta. Ilman niitä hyväkään matkailullinen kokonaisuus ei tule tunnetuksi, erotu muista ja vakiinnuta suosiotaan edes kansallisen tason matkailukohteena.

Heinolan eväät ovat hyvät, mutta viisasten kivi puuttuu: Mikä on se Heinolan ja vain Heinolan houkutin, joka saisi matkailijat joukolla liikkeelle?

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat