Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Ilman asiakkaita ei ole paikallispalveluja

Jouluostossesonki lähestyy loppuhuipennustaan. Heinolan kaupoissa riittää kuhinaa, mutta paljon kuhisee heinolalaisia myös Lahdessa, verkkokaupoista puhumattakaan.

Heinolan ongelma on sama kuin monien muidenkin pikkukaupunkien: Asukkaat mieltävät oman kaupunkinsa palveluvalikoiman suppeammaksi ja kalliimmaksi kuin se todellisuudessa on, ja suuntaavat etäostoksille silloinkin, kun ostos onnistuisi yhtä hyvin omassa lähiliikkeessä.

Kuluttajaa ei voi pakottaa: Hän tekee ostoksensa missä haluaa, ostaa mitä haluaa ja hankkii tavaran sieltä, mistä sen helpoimmalla tai halvimmalla saa, eikä mieti seurauksia juuri sen pidemmälle.

Moni kuluttaja hakee lähikaupastaan vain ne pikkutavarat, jotka on unohtanut hypermarketista ostaa. Moni kuluttaja lukee lehtensä kahvilassa, koska se ei maksa mitään. Monesta kuluttajasta on aivan hyväksyttävää käydä kenkäkaupassa sovittamassa lenkkitossuja, jotta hän voi sitten tilata oikean kokoiset kengät halvemmalla netistä.

Kuluttajalla on oikeus ajatella vain itseään, mutta sen jälkeen hänen on turha ihmetellä, jos lähikauppa ja kenkäkauppa sulkevat ovensa, eikä lehti enää ilmesty. Ilman paikallisia asiakkaita ei ole paikallisia palveluja. Liikeyritystä ei periaatteellinen kannatus juuri lämmitä, jos se ei näy euroina kassassa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Suosittelemme

Luetuimmat