Auton ostaminen on aina iso päätös, joka muuttuu vuosi vuodelta yhä vaikeammaksi. Uuden auton hankkimista tänä vuonna pohtiva joutuu jo aidosti miettimään myös autonsa käyttövoiman valintaa.
Sähkö- ja hybridiautot ovat edelleen selvästi kalliimpia kuin bensiini- ja dieselautot, eikä sähköautojen toimintasäde suhteessa latausaikaan vielä yllä samaan käytettävyyteen kuin perinteisillä polttomoottoriautoilla. Etanoli- ja kaasuautojen ongelmana taas on polttoaineiden harva jakeluverkko.
Auton ostaja joutuu myös pohtimaan, miten paljon ja nopeasti erilaisten autojen hinnat lähivuosina nousevat tai laskevat: Kannattaako auton hankintaa lykätä, jos sähkö- tai hybridiauton saa kohta samalla hinnalla tai jopa halvemmalla kuin bensiini- tai dieselauton? Kannattaako uutta bensiiniautoa enää hankkia, jos sen polttoainetta aletaan jo lähivuosina verottaa entistä kovemmin? Milloin uudet bensiini- ja dieselautot kielletään, ja kuinka kauan vanha autokanta voi jatkaa liikenteessä?
Suuri osa suomalaista asuu alueilla, joilla arkielämä, asiointi ja työssäkäynti vaativat oman auton omistamista. Kun lukuun lisätään vapaa-ajan asuntojen omistajat, kasvaa määrä vielä merkittävästi. Tulevaisuus voi tuoda liikenneratkaisuja, jotka korvaavat osan tästä liikenteestä uudenlaisella yksityis- tai joukkoliikenteellä, mutta kovin nopeasti se tuskin tapahtuu.