Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Pankit huolettavat ikääntyvää väestöä

Pankkipalveluiden käyttö ilman verkkotunnuksia ja -osaamista käy yhä vaikeammaksi. Pankkikonttoreita on yhä harvemmassa, ja aukioloajat lyhenevät. Käteistä ei voi enää nostaa kaikista konttoreista, ja suurin osa pankeista tarjoaa kassapalveluita vain parina päivänä viikossa tai pari tuntia päivässä.

Monille ikäihmisille verkkopankin opiskelu on kohtuuton vaatimus, varsinkin kun paperiset tunnusliuskat ovat ilmeisesti jäämässä historiaan. Yhtä kohtuutonta on vaatia, että he hoitaisivat normaalit pankkiasiansa kymmenien, jopa satojen kilometrien päässä, lähimmässä oman pankkina täyden palvelun konttorissa.

Käteisautomaattien käyttö onnistuu lähes kaikilta, mutta nekin ovat pienissä taajamissa harvenneet. Useimmissa kaupoissa voi toki maksaa kortilla ja monessa myös nostaa rahaa kassalta, mutta laskujen maksujen maksu onnistuu nykyisin aivan liian harvoissa paikoissa.

Käteisen rahan poistumista käytöstä on povattu jo vuosia, mutta niin kauan kuin se on laillinen ja suhteellisen yleinen maksuväline, pitää sen kohtuullinen saatavuus turvata tarvittaessa vaikka lainsäädännöllä. Maailma muuttuu ja teknologia kehittyy yhä nopeammin, mutta yhteiskunta ei voi ottaa digiloikkaa niin, että osa kansalaisista putoaa kyydistä.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Suosittelemme

Luetuimmat