Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Taksiuudistus ei edes laskenut hintatasoa

Helsingissä järjestetty taksiratsia antoi ikävän kuvan siitä, mihin suuntaan elinkeinon vapautus on sitä vienyt. Vain puolet kuljettajista ja autoista oli täysin lain vaatimassa kuosissa, ja kuljettajien joukosta löytyi kortittomia, etsintäkuulutettuja ja yksi humalainenkin.

Muualla Suomessa tulokset ovat olleet vielä karummat. Osa kuljettajista on heittänyt homman sikseen, koska sillä ei enää elä, ja kyytien saatavuus on monin paikoin heikentynyt vakavasti. Myös alueellisesti kilpailutetut Kela-kyydit toimivat huonommin kuin ennen, vaikka muutosten tuomien alkuvaikeuksien pitäisi jo olla ohi.

Markkinauskon hokemiin kuuluu, että kilpailu laskee hintoja. Niin luvattiin käyvän myös taksiuudistuksessa. Valitettavasti markkinat eivät kuitenkaan ole toimineet niin yksioikoisesti, vaan taksikyytien hinnat ovat päinvastoin nousseet suurimmassa osassa maata.

Suomen vanha taksijärjestelmä ei ehkä taannut halpoja kyytejä, mutta ainakin asiakas tiesi, mitä kyyti maksaa, ja saattoi luottaa siihen, että kuljettaja on luotettava, ajokuntoinen ja asiansa osaava.

Uudistus on horjuttanut monilla paikkakunnilla kaikkia näitä vahvuuksia, eikä asiakas yleensä saa taksiaan yhtään halvemmalla, jos lainkaan.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa IH VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset käsiksi Itä-Hämeen maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat:

Suosittelemme

Luetuimmat