Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus

Heinola kelpaa yhä ainakin heinolalaisille

Seutukaupungit ympäri maata kamppailevat väestökadon kanssa, eikä Heinola ole poikkeus. Väen vanhetessa ja vähetessä hiipuvat myös monet palvelut, mikä synnyttää helposti yleistä tappiomielialaa.

Heinolakin on 1990-luvulta lähtien kärsinyt rajusta rakennemuutoksesta, mutta kaupunkilaisten omakuva on säilynyt suhteellisen positiivisena, kertoo tuore seutukaupunkitutkimus. Heinolalaiset ovat tyytyväisiä kotikaupunkiinsa, ja monet kaupungista lähteneet haluavat muuttaa takaisin.

Itsetuntoisimmat seutukaupunkilaiset löytyvät länsi- ja lounaisrannikolta, synkimmät Sisä-Suomesta: Jämsä, Äänekoski, Akaa, Kemijärvi ja Lohja.

Heinolan ulkoinen imago ei vedä vertoja kaupunkilaisten omalle käsitykselle, mutta siinäkin vertailussa Heinola sijoittuu joukon keskivaiheille. Kärjessä on Rauma, hännillä Kemi.

Heinolalaiset itse ovat tietoisia hyvästä sijainnistaan Suomen kartalla, mutta muita tieto ei tunnu saavuttaneen. Heinolaa ei tunneta, vaikka se sijaitsee valtakunnan tieliikenteen pitkittäisen valtaväylän varrella.

Tutkimus vahvistaa Heinolan kaupungin ajatusta tehokkaan markkinoinnin tarpeellisuudesta. Heinola tarvitsee lisää asukkaita ja työpaikkoja, eikä tulijoita kannata odottaa, jos imago on ohut ja keskinkertainen.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista Heinolan Citymarketin tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa IH VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Itä-Hämeen sekä ESS.fi -verkkopalvelun maksulliset sisällöt.

Tilaa tästä 2 vk
0 €

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Luetuimmat